-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Seat kjemper videre
Seat er den i VW-gruppen som opptrer med røde tall. Både i resultat og salgsutvikling.
Nå satser Seat masse på den nye Leon som er på vei ut i markedet. Men selv den kan nok ikke stoppe tilbakegangen på hjemmemarkedet, Spania.Det er egentlig bare i Tyskland og England salget øker – med henholdsvis 8 og 6,8 prosent. For ikke å snakke om Mexico, der det steg med mer enn 20. Men med lave volum i utgangspunktet er det ikke stor trøst i slik økning.Totalt leverte Seat 12,4 prosent færre biler i første halvår sammenliknet med i fjor, og Europa isolert gikk tilbake med 17,2 prosent.Årsresultatet for i fjor var også negativt, alle andre bilprodusenter i VW-konsernet gikk i svart, men Seat endte på minus 225 millioner euro. Riktignok 86 bedre enn året før.Men fremdeles er det tegn som tyder på at de skal få leve. Grunnen kan selvfølgelig være skatteoptimalisering, noen ganger er det smart å ha et lite hull som må fylles opp.Men la oss ikke spekulere i det, la oss bare slå fast at nye Leon er den første Seat som bygges på moderkonsernets nye MQB-plattform.Og at, så snart den er kommet i gang på markedet, står den nye Toledo der, klar til kamp.Kamp om hva, forresten? I hvert fall ikke om å samle flest mulige blikk. Det er vel egentlig ganske høflig å nøye seg med å si at dette er ikke en bil man snur seg etter. Og der slekter den på fetteren sin, den nye Skoda Rapid.LES: Vårt førsteinntrykk av Skoda RapidDet er bare ubetydelige bagateller som skiller disse to bilene, heldigvis for ideene om rasjonell produksjon, for Seaten skal produseres side om side med den nye Skodaen.Så hva snakker vi om? En bil komplett uten sex appeal, snaue 450 cm lang, akkurat som Skodaen og med 1,6 sugebensin eller 1,6 turbodiesel, begge med 105 hk og begge med femtrinns kasse.Det vi imidlertid kanskje kan håpe på er at de blir såpass populære, på grunn av prisen, at de lærer publikum opp til å sette pris på noe som ser ut som en sedan igjen.Det ville jo friske litt opp.