-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Åpner Europa-fabrikk
Nå åpner Tesla fabrikk i Europa. Vi har sjekket forholdene.
Nå er produksjonen av Tesla Model S kommet i gang på Teslas nye fabrikk i Tilburg, helt syd i Nederland.
Det vil si, produksjon er kanskje å trekke det litt langt.
Monteringsfabrikk, er vel mer riktig.
For bilene kommer så godt som ferdig fra Fremont-fabrikken i USA, før den siste monteringen gjøres lokalt i Nederland, for det europeiske markedet.
Drivverket festes i chassiset, og karosseriet monteres på topp. Et karosseri som også kommer i en hel del i container fra USA.
Så hva er da poenget med å bare gjøre den siste ferdigmonteringen i Europa, når bilene uansett sendes 80 prosent ferdig fra USA?
- Vi må se dette i et litt lenger perspektiv, sier Tesla-gründer Elon Musk.
Det er nemlig meningen at langt mer av produksjonen skal foregå lokalt, gjerne med lokale underleverandører – slik det allerede er i dag med italienske Brembo, som leverer bremser til Tesla.
På kort sikt er det også fordeler, ifølge Teslas Vice President for Global Production, Gilbert Passin.
- Vi ønsker å ha den siste kvalitetskontrollen så nær sluttkunde som mulig, sier Passin.
Siden ferdigstillingen av bilen skjer nettopp i Tilburg, er også kvalitetskontrollen her. Lakken sjekkes for skavanker, karosseriet for lekkasjer og understellet for uregelmessigheter.
Det siste gjøres på en 750 meter lang innendørs testbane.
I den ene retningen er det 6000 humper som skal riste både bil og testfører, og i andre retningen en 400 meter lang asfaltbane for å sjekke akselerasjon og bremseegenskaper.
- Ved å ha dette innendørs, trenger vi ikke tenke på ytre påvirkninger, sier Passin.
- Og vi kan jo ha det innendørs, siden bilene ikke slipper ut eksos, smiler han.
Passin har tidligere jobbet for både Volvo og Toyota/Lexus, og sier det er mange likheter til hvordan Tesla organiserer en bilfabrikk.
- De stasjonene som gjør drivverk er naturligvis annerledes, men totalt sett er dette veldig likt produksjonslinjen til andre bilfabrikker, sier Passin.
Per nå er produksjonstakten på 450 biler i uken, men fabrikken har kapasitet på opp til 2000 med interne oppgraderinger. Når Model X dukker opp til neste år, skal også den ferdigmonteres i Tilburg.
Når det gjelder Model 3-produksjon er det derimot vanskeligere å svare på for Tesla.
Fabrikken har ikke mulighet til å ekspandere utvendig – de har ikke mer landområde å gå på.
- Vi har ikke erfaring med parallell produksjon på forskjellige kontinenter, så de erfaringer og den ekspertise vi får gjennom våre aktiviteter i Tilburg, vil ha stor verdi i fremtiden, sier Teslas skandinaviske kommunikasjonssjef, Esben Pedersen.
Dermed er hele Tilburg-prosjektet foreløpig en slags «beta-versjon», hvor Tesla prøver ut forskjellige løsninger for å få det som på verdensbasis foreløpig er bilproduksjon i liten skala, til å gå så effektivt som mulig.
Mer om både Teslas fabrikk og møtet med Elon Musk kan du lese om i bladet Bil nr. 12.