-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Her er Teslas fjerde
Elon Musk har offentliggjort dette første bildet av den fremtidige Model Y. Heldigvis ga han også noen flere detaljer.
Bildet dukket opp under Elon Musks presentasjon på Teslas generalforsamling denne uken. Det eneste man kan lese ut av illustrasjonen er egentlig det som ikke er med på bildet, nemlig sidespeil.
Tesla har ved flere anledninger vist konsepter med videokameraer i stedet for speil, for så vidt et grep som er langt fra uvanlig på konseptbiler.
Men de fleste land påbyr utvendige speilhus, selv om det i dag er mulig å lage vel så gode løsninger med små kameraer og skjerm på dashbordet, så produksjonsutgaven vil nok få en konvensjonell løsning.
Ny plattform
Opprinnelig planla Tesla å bygge en kompakt SUV på samme plattform som Model 3, men nå er planen å konstruere en helt ny plattform som skal være klar til bruk i 2019/2020. Denne vil være uten 12 Volts anlegg, og får langt mindre kabling enn dagens modeller har.
Dette vil gjøre produksjonen mindre ressurskrevende, og planen er å automatisere samlebåndet på et nivå man tidligere ikke har sett i bransjen, ifølge Musk.
Ny fabrikk
Han la til at Gigafactory skal lage batteriene til Model Y, men at det skal bygges en helt ny fabrikk for produksjon av selve bilen.
Denne modellen ligger minst tre år inn i fremtiden, men lenge før den tid vil vi få se prototyper som setter Tesla i stand til å motta forhåndsbestillinger, slik de har gjort med alle tidligere modeller også.
På generalforsamlingen sa Musk at han forventer at Model Y vil bli enda mer populær enn Model 3 som har enorme ventelister, lenge før produksjonen har startet.
PS!
Du vet kanskje ikke bakgrunnen for Teslas modellbetegnelser? Med modell Y blir løsningsordet komplett, skjønt Mercedes ødela muligheten for å bruke bokstaven E. Nå blir summen S3XY i stedet for, ikke så vanskelig å huske det heller da.