-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Alkolås like vanlig som tåkelys
Tokyo (BilNorge.no): Volvo, Saab, VW, Nissan og Toyota gjør det. Og alle andre kommer etter. Først kan det bli standard på busser og lastebiler. Alkolås vil bli like vanlig på nye biler som soltak og tåkelys. Men du kan lure systemet.
Med promille skal du ikke kunne starte bilen. Før du kan vri om bilnøkkelen må du gjøre pusteøvelser, og det er følere både i setet, gearspaken og rattet som registrer om du er promillefri.
Har du over 0,2 i promille (grensen kan også justeres til 0,5 der det er lovlig) – får du først en advarsel. Er promillen akkurat på grensen, lyser det gult – er promillen høyere, lyser det rødt og bilens motor starter ikke.
Utprøvd
I Sverige har det i flere år vært kjørt feltforsøk med alkolås i bilen. På Lillehammer er systemet testet i busser, og nå kommer bilene der alkolås kan leveres som ekstrautstyr. Volvo er først ut og vil tilby alkolås for 8000 kroner.
Nissan har også sitt system på plass, og det er bare et politisk spørsmål når det blir tilbudt som ekstrautstyr. Saab og Toyota har det også – for underleverandører står i kø for å tilby systemene til alle produsenter.
Den store norske rekvisitakjeden K.G. Knutson har alkolås i sitt vareutvalg. De mener det fins et marked - særlig innenfor nyttekjøretøyer, busser, ambulanser og ikke minst anleggsmaskiner.
Kan lures
Alkolås kombinerer varsling og/eller manglende mulighet for å starte bilens motor. Nissans system hindrer bilføreren i å skifte gear. Alle har dog en ordning der føreren kan overprøve systemet. Han eller hun kan trykke på noen knapper (ikke en – men flere) og dermed hindre at alkosystemet gjør at bilen ikke kan starte. Dette kan kjøretøyets eier utkoble slik at bilen helt hindres i start om føreren har promille.
Men det blir registrert at måleren har registrert at føreren hadde promille ved oppstart. Skulle noe skje – vil systemet sladre.
For spesielt utvalgte
Alkolås har vist seg særlig viktig for mennesker med alkoholproblemer. Det kan bli meget vanlig at man i forbindelse med alkoholdommer eller for personer med alkoholvansker påbyr at de må ha alkolås i bilen. Påbudet kan både komme fra domstolene, fra bedrifter eller fra forsikringsselskapene.
- Ønsker du bilforsikring hos oss, krever vi at bilen har alkolås, kan bli vanlig fra forsikringsselskapene til spesielle kunder. Selskapene ser også på mulighetene med store rabatter i premien om har systemet i bilen.
Yrkessjåførene først ute
Busser, lastebiler, budbiler, postbiler og ikke minst anleggsmaskiner kan bli de første som får utstyret i sine kjøretøyer. Påtrykker er forsikringsselskapene som vil bruke ustyret som lokkemat for å få ned forsikringsprisene. Det kan også bli vanlig at i forbindelse med anbud om busstransport i fylker og kommuner, blir det krav om alkolås i alle busser som skal brukes.
Også narkotika
Systemene sjekker ikke i dag om føreren er ruset på andre ting enn alkohol. Men det vil komme. Ved å bruke pupillene kombinert med sensorer som ligger i setet og i rattet, skal det være mulig å se om føreren er generelt ruset – på alkohol eller andre medikamenter. Forskere mener førerens adferd ofte er den samme uavhengig av rusmiddel.
LES OGSÅ:
- Alokolås innført i Lillehammer