-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
VW mot verdenstoppen
Sannsynligvis står det champagneflasker i kjøleskapet i VW-hovedkvartert i Wolfsburg i disse dager. For første gang ligger det nemlig an til at Volkswagen er verdens største bilprodusent. Større enn Toyota. Riktignok gjelder det bare 1. kvartal.

For en tid siden fastslo Volkswagen at de skulle være verdens største bilprodusent i 2018. Kanskje skjer tronskiftet tidligere. Samtidig skal man være klar over at det åpenbart fortsatt er mye krutt i Toyota-kanonene selv om de sliter på en del viktige markeder. Blant annet skal de lansere 16 nye modeller i løpet av 2009.
Toyota mer verd
I regnestykket bør man også ta med at Toyotas aksjekurs gjør selskapet 33 milliarder dollar (220 milliarder kroner) mer verdt enn VW AG.
Nå er førsteplassen imidlertid ikke offisielt bekreftet. VW solgte 1,39 millioner biler i 1. kvartal. Toyota har ennå ikke offentliggjort sine salgstall, men ifølge deres prognose skulle de selge 1,23 millioner biler, som er 47% under resultatet for 1. kvartal 2008. Hvor mange det egentlig ble, vil vi trolig få vite i neste uke.
Også i Ford-hovedkvarteret i Köln, har de grunn til å feire. Deres nye Fiesta er Europas mest kjøpte bilmodell. Dermed ble VW Golf skjøvet ned på en ganske uvant 2. plass. Riktignok gjelder det bare mars, men det vil nok likevel ikke gå upåaktet hen i Ford-leiren.
Fiesta kan bli farlig
Og Golf-selgerne skal passe seg. Avstanden til Fiesta etter 1. kvartal er bare drøyt 6.000 biler, 119.651 mot 113.576.
Den finansielle krisen som rir verden for tiden, fører altså til mange merkelige konstellasjoner. Ovenstående er to av dem.
En viktig årsak til noe av dette er utvilsomt den høye vrakpanten som er innført i viktige land som Tyskland og Italia. Tiltakene har ført til en skikkelig oppheting av bilsalget i mange land.
Italienerne kjøper miljøvennlig
Spesielt i Italia har vrakpanten virket enormt stimulerende på bilsalget, fastslår Ingvar Sviggum i et intervju med Automotive News. Sviggum er som mange sikkert vet sogning og har ansvaret for markedsføring og salg av Fords biler og ettermarkedstjenester i Europa.
I flere EU-land gir man over 40.000 kroner til dem som bytter ut sin gamle bil med en ny. Og mange av dem kjøper faktisk små biler.
Spesielt i Italia har mange benyttet anledningen til å kjøpe mer miljøvennlige biler. Eksempelvis steg salget av Fiat Panda med over 60 %, og ca 25 % av dem drives enten av komprimert naturgass eller propan.
Det kan med andre ord være gode miljøgrunner for politikerne til å lytte til dem i Norge som ber om en skikkelig vrakpant. Kanskje kan man få en vinn-vinn-vinn-situasjon.