Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar
Norsk verdensrekord på gressklipper
Foto: Øivind Skar

215 km/t med plenklipper

Her kjører Pekka Lundefaret i 233 km/t med en ombygd Viking gressklipper. På regnvåt rullebane på Sandefjord Lufthavn Torp kjørte han inn til verdensrekord.

Publisert Sist oppdatert

Det er en fordel med tørt underlag når plenen skal klippes. Akkurat det brydde ikke rallykjøreren Pekka Lundefaret seg om da han på en regnvåt rullebane på Torp flyplass nord for Sandefjord dro på alt gressklipperen maktet og nådde en målt toppfart på 233 km/t.

Over en engelsk mil (1609 meter) målt opp midt ute på den snaut tre kilometer lange rullebanen, ga det en gjennomsnittsfart i første forsøk på 217.205 km/t og 212.729 km/t på returen, alt kjørt i løpet av ti minutter.

Dermed ble snittiden 214,967 km/t – nok til å sette ny verdensrekord med god margin.

– Jeg er bare så ufattelig glad. Dette er så stort at jeg har vanskelig for å formulere meg. Under akselerasjonen slapp bilen i rundt 120 km/t, men jeg valgte å se rett fram og la det stå til, sa en rørt Lundefaret da han etter verdensrekordløpet rullet opp foran flyplassens brannstasjon til stor applaus fra flyplassledelsen, arrangøren og et titalls pressefolk.

Umulige forhold
Men det hele holdt på å gå i vasken. Naturligvis var bilen testet grundig og løypa kjørt opp. Alt lå til rette for rekord, men det forutsatte i utgangspunktet bra vær og tørr rullebane. Så skulle det vise seg både å regne litt samtidig som tåka tidvis var så tett at nærmet seg grensen for flyplassen.

Men teamet var fast bestemt på å forsøke på den tilmålte tiden mellom avganger og ankomster. Men det gikk ikke så bra. Lufta var så fuktig at luftinntaket trakk vann inn i den 408 hk og 590 Nm sterke V8 sugemotoren fra GM.

Pekka Lundefaret endte i slep bak flyplassens Suzuki, de to store brannbilene rygget inn, og det hele var til synelatende over.

Nytt håp
Men flyplassen hadde mer å gå på om teamet fikk bilen i gang. Her sto det tross alt prestisje på spill. Etter noe mekking livnet gressklipperen til. Det blafret igjen i de åtte lokkene over de korte eksospipene, stikkflammer kom igjen til syne og ut til ny testing bar det.

Alle måleinstrumenter sto tross alt ute på rullebanen, så bare sekunder etter at A320 fra Wizzair hadde løftet fra rullebanen i 280 km/t, bar det utpå igjen.

Denne gang hadde flyplassen sluppet to av sine digre feiemaskiner utpå for å koste vekk så mye vann som mulig. Nå var det ingen tid å miste. Widerøe sto nesten klar, men i tåkehavet satset Pekka Lundefaret som om det skulle være det siste han gjorde her i livet.

Motoren fungerte, og for alle som så på var det tydelig at denne gang gikk det fort. Styggfort!

Noen få minutter senere kom han dundrende tilbake igjen, og det nesten like fort. Det var da målesjef Per Tofteland fra Kristiansand Automobilklubb kunne slå fast at den gamle rekorden på 187,6 km/t, satt på bane i Spania av Honda en solskinnsdag i april i 2014, var slått ettertrykkelig.

Vil enda mer
Team Lundefaret, bilen er utviklet av Pekkas bror Ole Martin og bygd av Marius Gjevik, har ikke tenkt å gi seg med dette.

Til våren, forhåpentligvis med tørr asfalt under hjulene og sol på banen, vil Sandefjord Lufthavn på ny bli spurt om å rydde plass til ytterligere forbedring av rekorden. Ole Martin Lundefaret tror det skal være mulig å kjøre 230 km/t eller mer i gjennomsnitt.

Naturligvis har selve kjøretøyet ikke akkurat så mye med gressklipperen til Viking å gjøre. Men for å kunne godkjennes i Guinnes rekordbok, må maskinen ha klipperens utseende, selv om selve gressklippermotoren er byttet ut med nevnte V8-er.

Gressoppsamleren bak inneholder bensintank, kjølesystemet og automatisk brannslukker. Festene for hjulopphenget er hentet fra Mazda MX-5 og hjulene til den snaut 500 kilo tunge bilen med akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på snaut tre sekunder, er hentet fra Formel-3 bil.

Powered by Labrador CMS