-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Batmobile fyller 60
Hvis noen har nr. 48 av Detective Comics, det kom ut på høsten 1941, vil de se den første tegningen av Batmans bil. Batmobile fyller med andre ord 60 år.


Den første Batmobile
Den første Batmobile
Men så begynte Adam West å spille Batman på TV i 1966, og rekken av filmer startet i 1989, og dermed utviklet denne bilen seg, slik at det er blitt en lang rekke Batmobiler. Egentlig, er jo alle Batmobil-forskere enige om, ble Batmobile-kimen lagt av Bill Schmidt, sjefdesigner hos Lincoln-Mercury, som bygget Fords Futura drømmebil i midten av femti-årene. Likeheten mellom denne, og Batmobile Opus 1 fra 1966, er påfallende.
Den første ordentlige Batmobilen ble bygget av Dean Jeffries, ikke noen ukjent customizer i 60-årene. Men plutselig fikk ABC dårlig tid med TV-serien sin, og flyttet premieren frem mange måneder. Det fikk ikke Jeffries tid til, så han lempet jobben over på en ung, lovende hot rod bygger, George Barris. Et kjentere navn finnes vel ikke i denne bransjen i dag.
Han fikk tre skisser fra secnografen og fikk 3 uker på å bygge bilen. Betalingen var et lite honorar, pluss leieinntekt for hver uke bilen ble brukt på settet. I etterkant sier Barris at han var fornøyd.
Rundt 1980 ble Batmobile nr. 2, 3 og 4 bygget, nesten på samlebånd, og helt etter mønster av Futura og Opus 1. Det var først da filmene begynte at George Barris kom tilbake som en kreativ kraft og skapte de Batmobilene mange av dere sikkert har opplevd på lerretet de siste årene.
De av dere som virkelig vil fordype dere i Batmobil-historien kan slutte å følge med her, og gå direkte over til www.javelinamx.com/Batmobile/