Lars Fikse: Auomobilfabrikken
Lars Fikse: Auomobilfabrikken
Lars Fikse: Auomobilfabrikken
Lars Fikse: Auomobilfabrikken
Lars Fikse: Auomobilfabrikken

Bilhistorie med strek

Lars Fiske, eminent illustratør og grafisk forfatter (eller hva det heter når man tegner serier) har i dag presentert en spennende og personlig del av norsk bilhistorie.

Publisert Sist oppdatert

For 100 år siden etablerte fremsynte, men alt for optimistiske, forretningsmenn «Norsk Automobilfabrik Scania-Vabis A/S» ved Kambo – rett utenfor Moss. Anlegget ligger der faktisk ennå.

Ingeniørutdannete Ivar Fiske ble direktør der.

Nå utgir Konstfack-utdannede Lars Fiske sin 10. (eller no’ sånt) bok, som handler om bestefar og hele dette eventyret.

Streken hans kjenner svært mange fra A-Magasinet, men de som var litt tidligere ute og litt mer undergrunns vil huske ham både fra Konk og Nye Takter. Og de kulturinteresserte av dere vil kjenne ham først og fremst fra samarbeidet med Steffen Kverneland som resulterte i blant annet Olaf Gulbransson-biografien og de skeive vinklene på både Edvard Munch og Kurt Schwitters – gjennom til sammen fire bind!

Men nå kan vi droppe kunst og høykultur igjen, og senke oss ned på et plan vi alle omfavner: Bil, og i dette tilfelle Norsk Bilhistorie.

Vi får en tre-generasjoners familiehistorie, som egentlig dreier seg om turen til familiens hytte på Geilo. Først med farfars 1918 Scania – trefelgene fra den var basis for de stolene som i dag står på hytta.

Så med pappas Vauxhall Victor og nå med familiens Toyota. På mange måter får vi en sømløs fortelling om 100 år med bil i Norge. Stappfull av sjarm, med de utroligste detaljer og med Fiskes umiskjennelige strek – som tross alt ikke er mer ekstrem enn at du kjenner godt igjen både en tre-sylindret DKW og en Peugeot 404 underveis.

Vi får være med produksjonen på Kambo-fabrikken i starten – med bl.a. farfars unike 20 meter lange dreibenk, og vi får være med på Scanias museum i dag, for å forsøke å finne tilbake til farfars registreringsnummer B-14.

Vi får veikart ut fra Kristiania i 1916, vi møter Kong Haakon bak rattet på sin Minerva, og er med Sam Eyde på tur i hans store, røde Mercedes.

Det hele blir svært annerledes når det serveres på denne måten. Det skulle ikke forundre meg om dette kan bli inngangen til en genuin, grundig bilinteresse hos mange.

De som allerede har både interessen og kunnskapene vil finne mye å fylle på med her.

Og, det har jeg allerede testet ut, det går fint an å sluke denne lille familiekrøniken, uten å ha den miste interesse for bil.

Sa jeg Anbefales?

Jeg sa vel også at den (kanskje?) er til salgs på vår stand på Oslo Motor Show denne helgen. Men at den ellers finnes i hos bokhandlerne, er gitt ut av No Comprendo Press og har ISBN 978-82-8255-054-3

Powered by Labrador CMS