Denne mikro-BMW'en ble det ikke noe av, nå står den eneste gjenværende prototypen egentlig i Sverige.

En av BMWs forkrigs Mille Migliadeltakere.
Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz 300 SL2

Mercedes-Benz 540K

Mercedes-Benz 540K

Mercedes-Benz 540K

Mercedes-Benz Bionic Car

Mercedes-Benz C111-3

Mercedes-Benz C111-3

Lightning Benz

Lightning Benz

Lightning Benz

Mercedes-Benz W196 R

Mercedes-Benz W196 R


Det nye BMW-museet ligger rett ved det nesten nye BMW Welt.

Porsche-museet er trangt og primitivt og herlig sjarmerende.

Men neste år skal det bli enda bedre enn Mercedes. Audi og BMW tilsammen.

Mercedes-museet har alt. Lekre sportsvogner og busser side om side...

...og selvfølgelig en sømløs gjennomgang av mer enn 10 års racinghistorie.

Det er ikke bare motorsykler på to-hjuls museet i Neckarsulm.

Men de på to dominerer. I alle fasonger og aldre.

Concorde og Tupolevs olverlydsfly samlet igjen. Siste gang var flyutstillingen i Paris for mer enn 30 år siden. Og da havarerte Tup'en...

Sinsheim-musset er et sted man kan fråtse. Ikke minst de AmCar frelste.

Det første du møter på Deutsche Bilmuseum er en firedørs Porsche (30 år før Panamera. Den røde fronten tilhører Porsches mest populære diesel.

Deutsche Auto Museum - skikkelig på landet og skikkelig slott.

Når du går inn porten på Busch-museet får du en følelse av at du er kommet på riktig plass.

Her er det sjela som betyr noe, ikke kroner eller høyglans.

Inngangen til hovedkvarteret og kunstmuseet til Würth. Håndverk begesitrer, et bra slagord.

Würth-samlingen er ikke bare kunst, men også heder til det gamle verkstedet.

Fra Würth-utstillingen som spesielle mennesker.

Fra Würth-utstillingen som spesielle mennesker.

Fra Würth-utstillingen som spesielle mennesker.

Fra Würth-utstillingen som spesielle mennesker.

Også uteplassen er fyllt av Kunst. Umulig å fotografere uten at firmanavnet kommer med, men det er fortjent.

Kanskje ikke den beste adressen BMW kunne tenkt seg for en av sine paradegrenser.

Man kan få metta sin i Schlumpfsamlingen i Mulhouse.

Små blå racersports biler. Her heter alle Bugatti. Schlumpf-samlingen er kjent for Bugattiene sine.

Til Peugeotmuseet hører også et enormt magasin urestaurerte biler, og prototyper som aldri har vært vist.

Peugeotmuseet lærer oss at også der har Ettore Bugatti vært med konstruksjonene sine. BB Peugeot het den.

Audimuseet minner deg på at Sølvpilen ikke nødvendigvis hadde stjerne. 4 ringer gjaldt også!

Herlige Hollywoodlinjer på primitiv tysk to-takter. Audi-museet har alt.

Lang weekend med gamle biler

Hvordan man får presset inn 10 bilmuseer på 60 timer.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig begynte det med at jeg besøkte BMWs nye museum (åpnet i juni) en lørdags formiddag mens jeg ventet på noe annet.

Og siden jeg skulle på en jobb hos Peugeot i Socheaux tirsdag morgen endte det med besøk i Schlumpf-samlingen, og en tur innom det utvidede (tre ganger så stor flate) Peugeot-museet.

Dessuten ble det noen ekstra-innslag. En meningsfylt langhelg.

Ikke bare biler

For etter BMW-museet var det jo naturlig å hilse på Audi-samlingen, den ligger rett i nærheten, og da var jo ikke veien lang til Stuttgart der både Porsche og Mercedes har museer.

På vei dit kan man legge inn Neckarsulm, med Det Tyske ToHjuls-Museet – og ikke fortell meg at du er bilinteressert, men ikke interessert i motorsykler. De to fenomenene er så parallelle, at man kan ikke oppleve det ene uten det andre.

Det samme gjelder selvfølgelig også for fly og lastebiler og militære kjøretøyer, derfor var museet i Sinsheim og Speyer obligatorisk (og siden tog også ligger under interesseparaplyen, kan man ikke besøke den enorme Schlumpf-samlingen i Mulhouse uten også å besøke jernbanemuseet i byen. Eller brannvern-museet, der de har en rødmalt brann-scooter – blant annet.

Eksentrisk

I tillegg ligger Deutsche Automuseum på veien, pompøst navn men museet er herlig eksentrisk, men ikke så skrudd som museet til den tidligere Auto Motor Sport-journalisten Firts B. Busch.

Han forsto virkelig det med bil og sjel, han reiste på familietur med kone og fersk datter fra Hamburg til Venezia med Isetta i 50-årene og har kjørt Route 66 og bygget sin egen Mercedes SSK.

Hvis det høres utrolig ut med en slik fyr i snusfornuftige, gravalvorlige AMS så var han et virkelig paradoks. Nå er det lenge siden han har skrevet der, men 80-åringen er fremdeles bil-sjel-aktiv.

Men dessuten oppdaget jeg kunstmuseet til Wûrth på veien. Würth kjenner vi alle som formidler propert verktøy og verkstedutstyr og velvillig sponsor av mange interessante øvelser.

Dekknavn: Kunst

Gamlesjefen selv, Reinhold Würth, har skaffet en meget interessant samling forholdsvis moderne kunst, og såpass meget er det av den at han har gallerier hos ni av sine importører (også den norske, ta en tur opp på Hagan, nær Gjelleråsen.

Flott med litt kunst med bil-alibi, sommerens utstilling var en samling av en del modeller kunstnere og hvordan folk med mentale handicap hadde tolket dem.

Ingen tvil om kreativiteten hos det som utstillingen kalte ”Spesielle Mennesker”. Denne henger oppe til 2. november, så her er det god tid. Du finner det på www.kunst.wuerth.com.

Stedet heter Künzelsau og ligger ikke langt fra Schwäbish Hall, som er et glitrende sentrum for denne München-Stuttgart-Neckarsulm-Ingolstand-romben dere skal få være med på.

Men i tillegg til disse museene som vil dukke opp som supertekst her etterhånden som omtalen av de enkelt museer blir lagt ut, var det et par andre opplevelser underveis også. For eksempel Zeppelin-museet i Friedrichshafen, der du finner den største samlingen av, og den mest komplette historien om, Zeppelinerne.

Luftsskip

Er det ikke underlig å tenke på at akkurat som du aldri fikk fløyet Concorde, skal du aldri verken få fly overlys eller luftskip. Du må nøye deg med tanken på at den kan dine besteforeldre ha opplevd. www.zeppelin-museum.de.

Du får med en Maybach eller to på kjøpet også – det var stort sett de som bygde motorene til disse luftens luksusskip.

Og rett sønnafor Zeppelin, inn i Østerrike, finner du noe så underlig som verdens største åpne samling av Rolls-Royce. Jeg tror hjælpemeg de har 50 Rollser der, og spør ikke meg hvorfor. Mange har hatt kjente eiere også. Dette må være laget av noen med skikkelig UKfili for man finner det perfekte tea room der også, og kan bli invitert på Whisky-smaking.

Museet ligger i den samme huset der Keiser Franz Josef tok den første telefonen for å erklære telenettet åpnet i det Østerrikske-Ungarske konge- og keiserrike. Dornbirn heter stedet, og www.rolls-royce-museum.at er webadressen.

Milepæler

Men helt tilfeldig startet denne weekenden med noe som ikke er en permanent samling. For etter BMW-museet oppdaget jeg at i Det Nye Pinakoteket i München, der det som regel alltid er et elle annet spennende som skjer, hadde de jommen en bilutstilling der også. Utrolig som Mercedes hadde overtatt BMW-byen denne helger.

Morgenen hadde nemlig åpnet med at jeg skulle hente det jeg fremdeles mener må være verdens beste bil, vurdert etter realistiske mål: en tre-serie coupé.

Og oppdaget at der M-gruppen hadde sitt hovedkvarter, altså det edleste av BMW-edle, lå i Daimlerstrasse!

Og nå sto jeg altså i et av Münchens fineste kunst-tribuner og så på ”Milestener i Automobil-Design. Eksempel: Mercedes-Benz”. Hva egentlig poenget var, vet jeg ikke. Man kan vanskelig bruke Mercedes som eksempel på hva som har skjedd med karosseridesign gjennom seklene.

Men man har allikevel ikke gått feil når man kommer inn et sted og møter 7 virkelig milepæler i bilhistorien, presentert så rent og minimalistisk at visste man ikke bedre kunne man tro at dette var kunst.

Refleksjoner

Når du i tillegg får en rekke designmodeller og en god innføring i designprosessen kan du faktisk føle deg ganske fornøyd, selv om det ikke fantes noen eksempler på god Sindelfingen karosseridesign mellom Blitzen Benz fra 1909 og Autobahn-kurier fra 1938.

At den Bioniske bilen fra 2005 er toppen av Mercedes’ konsept-tankegang, og at CLS er det beste av de aktuelle bilene kan vel også diskuteres, men presentasjonen var så overlegen at man bare ble stående og måpe.

Refleksjonene kom etterpå. Denne står bare til 14 september. Trøsten er at får du den ikke med deg finnes bilene som regel i fabrikkmuseet i Stuttgart. Men da i en litt annen setting.

Neste gang skal vi begynne der det egentlig begynte. I BMWs nye museum.

LES OM MUSEER HER:
- BMW museet
- Audi museet
- Deutsche Auto Museum
- Motorsykkelmuseet i Neckarsulm
- Porsche museet
- Mercedes museet
- Teknikk-museet i Sinsheim
- Busch-museet
- Peugeot-museet
- Schlumpf-samlingen i Mulhouse

Powered by Labrador CMS