Prishopp på 20-30 prosent. Kanskje enda mer. Det blir virkeligheten nå myndighetenes nye avgifter basert på målemetdoen WLTP slår inn den 1. september. Norsk bilsalg har aldri opplevd maken.
KOMMENTAR Jon Winding-Sørensen KOMMENTAR Jon Winding-Sørensen
PublisertSist oppdatert
Annonse
Bare ta to helt konkrete eksempler:
En Peugeot 208, 82 hester, som du i dag kan få for ca. 190.000 kroner vil gå opp med 48.000 kroner.
Eller en 508 GT, 180 hk, fra den samme familien: I dag 492.000 kroner. Opp 123.000!
Ikke fordi den plutselig ble mer grisete i avføringen den 1. september.
Nei.
Men fordi hverken myndigheter eller de tyngste aktørene kan ha sett klart hva som er i ferd med å treffe en stor og viktig samfunnsaktør.
Annonse
Du tror dette er spøk?
Det er en slags komedie, ja. En tragikomedie. Men jeg lover: Denne er bankers.
Det hele startet med at til slutt oppdaget også politikerne noe alle andre visste, nemlig at de utslipps- og avgass-målingene som ble gjort i laboratoriet ikke stemte med virkeligheten.
Den målemetoden het NEDC.
Så bestemte Europa at man skulle innføre en ny målemetode: WLTP, som skulle bidra til å gi et sannere bilde av virkeligheten.
Alle så frem til at forbruket, og dermed CO2-utslippet, ville gå opp, for da ville vi – publikum – skjønne mer av hva en ny bil egentlig presterte. Ingen skulle lure oss (like mye).
Men problemet kan bli når noen betaler store deler av bilavgiften i forhold til avgassmengden.
Annonse
Dette problemet er ekstremt påtrengende i Norge der en meget stor del av engangsavgiften er den som beregnes av CO2-mengden (som altså følger helt parallelt med forbruket).
Det tok en stund før det gikk opp for de berørte at dette fort betydde 20-30% prisoppgang. På noe som hverken hadde større verdi eller var mer miljøvennlig enn i går. Men myndighetene valgte en grei vei ut, som bilbransjen av en eller annen grunn har stilt seg bak.
Man gjør en omregning av WLTP-tallene som kan få ned skadevirkningene litt – men regn trygt med mer enn 20% prisøkning på biler med eksos fremover.
Dette var den enkle forklaringen.
Du kan godt få en komplisert også. For eksempel: Bestill en moderat bil i dag, diesel, 4x4, 113g CO2 som er testet etter WLTP. Den vil ha et CoC-dokument tilbakeregnet med CO2MPAS til NEDCCorr/NEDC2.0 (hallo!). Da blir CO2 tallet 135 og prisstigningen nesten 50.000.
Men ikke bare det! Bestill en bil som skal produseres frem i tid. Bommer noen på produksjons-kvote eller -tid blir bilen kanskje 200.000 kroner dyrere enn kunden fikk oppgitt, fordi bilen produseres en uke senere og får et annet CoC-dokument.
Dette er imidlertid ikke noe du og jeg verken skjønner eller behøver vite. Men det fortvilte er at den hyggelige bilforhandleren din, som har gjort en kjempejobb i alle år, vet det heller ikke.
Det er – tro det eller ei – få bilimportører som er såpass fremoverlente som Peugeot-importøren og som kjenner prisen på sine produkter fire måneder frem i tid. Og noen av de få som faktisk vet det, nekter å kommunisere sjokket videre – prøv å spørre dem – enda de vet det vil komme.
Det som garantert vil skje fremover er:
En dramatisk nedgang i salget av nye biler med store konsekvenser for hele bilbransjens struktur. (Les: oppsigelser og konkurs)
Vanvittig marginpress for å minimere virkningen av prisøkningen.
Kraftig økning i bruktbilpriser, og samtidig sterk økning av bruktbil-lagrene på grunn av mengder av tilbakeleveringer neste år.
Bonanza i import av brukte biler der det eneste som er interessant er om de er NEDC-godkjent slik at de betaler avgifter ette gammelt utslipp.
Det som er underlig er at WLTP, som fremdeles ingen egentlig forstår noe av, ble innført 1. september i fjor, med obligatorisk virkning fra 1. september i år.
Allikevel har ikke politikere, bilimportører, bransjeorganisasjoner – for ikke å snakke om pressen – brukt disse ni månedene til å ta tak i dette.
Jeg lover: Dette betyr trøbbel. Og rett rundt hjørnet.