Russisk bil-kollaps

Russland var på vei til å bli Europas største marked for nye biler. Nå er det i stedet krise på alle fronter.

Publisert Sist oppdatert

Hos Toyota-forhandleren i Kirkenes står en splitter ny Landcruiser og venter på sin eier. Bilen har alt tenkelig utstyr og var bestilt av en russer - for i Murmansk er det ingen Toyota-forhandler.

Kunden betalte halve bilprisen ved kontraktsinngang. Resten skulle betales ved henting.

I løpet av de siste månedene har den russiske valutaen blitt så svekket, at restbeløpet har "vokst kunden over hodet". Nå klarer han ikke å betale.

Dette er ikke det eneste eksempelet på utslag av krisen i russisk økonomi - og kollapsen i russisk bilsalg.

Hittil i år har bilsalget i Russland falt med 40 prosent. I mars alene var nedgangen 47 prosent.

Lada fortsatt størst

Lada er fortsatt "symbolet" på en russisk bil. Selv med en klar nedgang i salget i år er merket tre ganger større enn Ford, som er nummer to.

Ford har produksjon i Russland og har hatt stor suksess, særlig med Focus. Også Toyota har produksjon der, men har hittil i år en reduksjon i salget på hele 46 prosent – og 60 prosent i mars.

Det eneste bilmerket som ikke har hatt nedgang i salget i år, er Volkswagen.

Lite effektiv

Lada er en gigant i Russland. Det blir antatt at rundt 2 millioner mennesker på en eller annen måte er involvert i produksjon av bilene.

Lada-fabrikken i Togliatti er en av verdens minst effektive, hvor hver ansatt produserer ca 8 biler i året.

Produksjonen er sterkt subsidiert av staten, men der er håndbrekket nå satt på. Resultatet er at Lada-fabrikken har permittert ansatte, som har svart med å okkupere deler av fabrikken.

Store tall krymper

I Norge ble det solgt drøyt 19.900 nye personbiler i første kvartal. Det er bare smuler i forhold til det russiske markedet.

I Russland ble det i første kvartal i fjor ble det registrert 648.000 biler - i år var antallet 387.000.

Da hjelper det lite at salget av Hummer har økt fra 191 biler i fjor til 309 i år. Og at 299 russere så langt har satt seg bak rattet i en ny Porsche.

Powered by Labrador CMS