-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Russisk bil-kollaps
Russland var på vei til å bli Europas største marked for nye biler. Nå er det i stedet krise på alle fronter.

Hos Toyota-forhandleren i Kirkenes står en splitter ny Landcruiser og venter på sin eier. Bilen har alt tenkelig utstyr og var bestilt av en russer - for i Murmansk er det ingen Toyota-forhandler.
Kunden betalte halve bilprisen ved kontraktsinngang. Resten skulle betales ved henting.
I løpet av de siste månedene har den russiske valutaen blitt så svekket, at restbeløpet har "vokst kunden over hodet". Nå klarer han ikke å betale.
Dette er ikke det eneste eksempelet på utslag av krisen i russisk økonomi - og kollapsen i russisk bilsalg.
Hittil i år har bilsalget i Russland falt med 40 prosent. I mars alene var nedgangen 47 prosent.
Lada fortsatt størst
Lada er fortsatt "symbolet" på en russisk bil. Selv med en klar nedgang i salget i år er merket tre ganger større enn Ford, som er nummer to.
Ford har produksjon i Russland og har hatt stor suksess, særlig med Focus. Også Toyota har produksjon der, men har hittil i år en reduksjon i salget på hele 46 prosent – og 60 prosent i mars.
Det eneste bilmerket som ikke har hatt nedgang i salget i år, er Volkswagen.
Lite effektiv
Lada er en gigant i Russland. Det blir antatt at rundt 2 millioner mennesker på en eller annen måte er involvert i produksjon av bilene.
Lada-fabrikken i Togliatti er en av verdens minst effektive, hvor hver ansatt produserer ca 8 biler i året.
Produksjonen er sterkt subsidiert av staten, men der er håndbrekket nå satt på. Resultatet er at Lada-fabrikken har permittert ansatte, som har svart med å okkupere deler av fabrikken.
Store tall krymper
I Norge ble det solgt drøyt 19.900 nye personbiler i første kvartal. Det er bare smuler i forhold til det russiske markedet.
I Russland ble det i første kvartal i fjor ble det registrert 648.000 biler - i år var antallet 387.000.
Da hjelper det lite at salget av Hummer har økt fra 191 biler i fjor til 309 i år. Og at 299 russere så langt har satt seg bak rattet i en ny Porsche.