-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Storebror vil se deg i trafikken
Politiet skal overvåke deg fra himmelen. Satellitter blir tatt i bruk for å overvåke trafikken. Fra 2009 ønsker EU at alle nye biler skal ha en registrator som gjør at alle bevegelser bilen foretar kan registreres.


Faksimile fra Daily Telegraph
Norsk politi har et av verdens mest moderne kameraer for overvåkning fra lufta. De ville bruke det i politihelikopter – men får det ikke til. Trafikken skal overvåkes med kameraer, fra helikopter eller fra satellitter. I en rekke land i Europa er det økte investeringer til avansert overvåkningsutstyr av trafikken, og det vi har sett til nå er bare begynnelsen på det som vil komme.
I dag har en rekke politihelikoptre kameraer som kan registrere både fart og kjøremønster. Det canadiske firmaet Wescam har levert kameraer til helikopter. Norsk politi har et, men i følge Politidirektoratet får man ikke systemene til å fungere. Derfor gjennomføres det ingen filming av trafikken fra politihelikoptre i Norge nå.
Over til satellitt
Det neste er overvåkning fra satellitter. Firmaet Norwich Union har alt en satellitt i bane rundt jorda som brukes til å overvåke biler. Flere store bilutleieselskaper i USA følger utleiebilene og kan dermed hele tiden vite hvor bilene befinner seg.
Når alle nye biler i EU etter 2009 vil ha en liten registrator på et sted ikke synlig for bileieren, åpner det for en rekke muligheter. Det kan lettere innføres en veitoll ved at man lett kan se hvor mange kilometer hver bil kjører. Gjennomsnitthastighet kan måles og man kan se om bilisten respekterer kjøre- og hvilebestemmelsene. Stjålne biler kan lettere finnes og ved ran etc. kan man lett se hvor ransbilen er.
Bot for leppestift
Kameraer langs veien kan brukes til så meget. I England har en kvinne fått 2500 kroner i bot for å ha lagt på seg sminke mens hun kjørte bilen. Det kunne politiet se på et av sine kameraer langs veien og hun fikk ikke bare bot – men også klipp i sitt førerkort. Andre har fått bøter etter å ha lest kart mens de kjørte bil og andre har måttet betale dyrt etter å ha lest avisen bak rattet.
Nye skilt
Ny overvåkning krever bedre registreringsskilter på bilene. De skal bli lettere å lese, og som en del av skiltet skal det være en brikke som gjør at de raskere kan avlese de såkalte ANPR-skiltene. I Singapore har de alt innført en betalingsordning på veien og tunneler der registreringen skjer fra nummerskiltene. Dermed blir det ikke behov for de bombrikkene norske bilister må bruke.