-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tettere for RenSan
Nå har Renault lagt frem planene om en tettere Renault/Nissan-organisasjon i Europa. De skal kombinere salgskrefter i metropolene, kutte 504 arbeidsplasser og øke fortjenesten med en milliard Euro i løpet av fem år.

Antagelig kunne de ikke, fordi de ikke visste noe. Volvo har en distribusjonsavtale med Renault ut neste år, om den vil bli avsluttet tidligere er tvilsomt. Renault har større områder å konsentrere seg om i første omgang.
Planen er å opprette såkalte hubs i store salgsområder. Salgsorganisasjoner som kan håndtere begge merkene. Disse vil sannsynligvis bli drevet av en som enten selger Renault eller Nissan i dag. Planen er å kutte antall forhandlerkontrakter ned til 6-800, fra dagens 3.100 i løpet av noen år, samtidig som antall utsalgssteder skal ligge på dagens nivå, eller kanskje til og med økes.
På mange måter kan man si at dette bare er å strukturere en utvikling som allerede er i gang. Men det begynner kanskje å bli et poeng å kontrollere denne utviklingen. Det er ikke mange år siden det var 350 Renaultforhandlere i Frankrike. I dag er det 150, etter den nye planen skal det bli ca. 100.
Renault legger stor vekt på at innsparingene i distribusjonskostnadene skal deles likt av produsentene og forbrukerne. Nissans markeds-organisasjon skal for øvrig flyttes fra Amsterdam til Paris.
I dag har Renault 11,3% markedsandel i Europa, mens Nissan ligger på 2,9% Målet er en samlet markedsandel på 17 prosent, der Nissan skal ha rundt 5. Selv om denne distinksjonen kan begynne å bli litt kunstig: cross badging, samme bil med to forskjellige merker, vil den utvilsomt også bli mer vanlig.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no