Til Paris i høst?
Få med deg Citroëns reklameutstilling!

Legger du veien om Paris mellom 20.september i år og 28.januar i det neste, så avse noen timer til å stikke innom Le Musée de la Publicité (Reklamemuseet). Der finner du temautstillingen ”Citroën, en reklamesaga”.

Publisert

André Citroën var en avantgardist når det gjaldt reklamepåfunn. Allerede under 1.Verdenskrig, 80 år før Bennetton, brukte han makabre situasjoner som reklamemotiv. For eksempel der hvor en tysk soldat er i ferd med å trekkes inn mellom enorme tannhjul med den samme profilen som ligger til grunn for det senere Citroën-emblemet. Men, til Citroëns forsvar; det VAR krig….

Da bilproduksjonen kom i gang fra 1919 av satset Citroën større summer på reklame enn noen av konkurrentene: Helsides fargeoppslag i blader og aviser, utendørs plakatering av tidligere ukjent omfang, en egen Citroën-bulletin, modellkaravaner gjennom hele Frankrike, fly som slapp ut røykskrift, Sahara-ekspedisjoner, tråbil-kopier, puslespill med Citroën-motiv, og et eget Taxi-selskap. Mest berømt av disse framstøtene var nok likevel de illuminerte Citroën-bokstavene som i forskjellig design preget Eiffeltårnet fra 1925 til 1934. I tillegg var det forfilmer på kino, krasjtester ble filmet da merket innførte helstål-karosserier, Mobiloil og Michelin hadde Citroënmotiver i sine egne reklamer, den nybakte atlanterhavsflyveren Charles Lindberghs navn figurerte sammen med Citroëns, et eget parkeringshus for merket ble reist i sentrum av Paris, og så videre og så videre

Og alt dette bare i 1920-årene. Men påfunnene og prosjektene har fortsatt fram til i dag, noe som utstillingen garantert kommer til å gi en bred dokumentasjon på.

Museets adresse er 107 Rue de Rivoli.

Av Tor Ivar Volla – Motorbransjen/Bilnorge.no

Citroen bulletin med Charles Lindbergh

Citroen logo på Eiffeltårnet

Citroen reklame med tysk soldat

Powered by Labrador CMS