-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Gyver løs på konkurrentene med ny SUV
Blir Seal U BYDs bestselger?
Priset til 399.900 kroner hugger BYD løs på Tesla Model Y og andre familiestore SUV-er med nye Seal U.
Det kommer en flom av familiestore, kinesisk bygde SUV-er til Norge i løpet av de nærmeste månedene. Xpeng lanserte nylig G6, det er ventet at Hongqi viser en Norges-aktuell modell i Beijing denne uka, og sist torsdag fikk BYDs forhandlere se BYD Seal U, 4,79 meter lang og priset fra 399.900 kroner hvilket betyr at den bør ha et betydelig potensial.
Kinesiske produsenter spyr altså ut nye modeller i ganske høyt tempo for tiden. Ikke minst gjelder det BYD som for ikke mange ukene siden lanserte lille Dolphin, i forrige uke sto sedanmodellen Seal 4x4 på lanseringsprogrammet og denne uken løftes SUV-en Seal U fram.
Passerte Tesla
Det betyr igjen at BYD, som i fjor passerte Tesla som verdens største leverandør av elbiler, styrker posisjonen i Norge betydelig. I historiske tall er BYD så langt den tredje største kinesiske aktøren i Norge etter MG og Polestar, og nærmer seg 6.000 utleverte biler. Den store SUV-en Tang utgjør i følge OFV 64 prosent av volumet.
Seal U (hvor U står for utility) er tredje modell i BYDs Ocean-serie og deler e-Plattform 3.0 med brødrene Dolphin og sedanmodellen Seal 4x4, men til forskjell fra Seal trekker Seal U kun på forhjulene og planlegges heller ikke for firehjulsdrift. Sånn sett gå den størrelses- og prismessig rett i strupen på Teslas bestselger, Model Y, som for tiden prises fra 425.000 kroner når den kun har bakhjulsdrift.
Sluker 552 liter bagasje
Med flatt gulv og 552 liter stort bagasjerom (1.444 liter om den 40/60-splittede bakseteryggen legges ned), burde de fleste ha plass nok. Bilen trekker tilhenger med inntil 1.300 kg totalvekt, men skiluke eller frunk er ikke tilgjengelig på Seal U.
Vi valgte å satse på den godt utstyrte varianten «Design» med det største batteriet, og forhandlet oss fram til en svært god pris på denne.
Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge
– Vi valgte å satse på den godt utstyrte varianten «Design» med det største batteriet, og forhandlet oss fram til en svært god pris på denne, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
500 km rekkevidde
Det betyr i praksis 87 kWt batteripakke som innenfor WLTP-normen gir 500 km rekkevidde. Også Seal U er utstyrt med Blade-batterier som ikke er de raskeste å lade, men som til gjengjeld har svært lang levetid. DC-ladefarten oppgis til 140 kW med 11 kW som maksimal ladefart hjemme. Mer interessant er hvor lang tid det tar å lade fra 10 – 80 prosent (350 km). Det sier databladet intet om, men BYD oppgir 28 minutter fra 30 til 80 prosent (250 km) som betyr at batteriet i praksis svelger nye 100 km rekkevidde på snaut tolv minutter.
Videre støtter Seal U V2L (vehicle-to-load) teknologi, som tillater å benytte bilen som strømkilde til eksternt bruk. V2L-adapteren er inkludert som standardpakken.
Omfattende utstyrsliste
Som kinesiske biler flest skorter det ikke på utstyr. I tillegg til EU-pålagt førerstøtteteknologi i tillegg til teknologi som er nødvendig for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester, har Seal U headupdisplay, elektrisk bakluke, et utall av apper som blant annet gir tilgang til Spotify, panorama soltak, Infinity lydteknologi, adaptiv cruise, 360 graders kamera og varmepumpe, for å ha nevnt litt fra listen.
Kundebiler før sommeren
Christensen unnlater ikke å nevne at den inkluderte designpakkens verdi er anslått til 69.000 kroner. Seal U finnes også i en enklere variant med mindre batteri, men denne ble valgt bort i Norge.
Konsernsjef Frank Dunvold i BYD-importør RSA, antyder at de første kundebilene både av Seal 4x4 og Seal U vil være på plass i god tid før sommerferien. Et knippe av hver modell er allerede hos forhandlerne.
BYD Seal U
Pris fra | Kr. 399 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 218 hk/330 Nm |
Motor bak | Ingen |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,6 sekunder |
Toppfart | 175 km/t |
Batteri | 87 kWt |
Lading DC/AC | 140 kW |
Ladefart 30-80% | 28 minutter |
Strømforbruk (100 km) | 20,5 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 500 km |
V2L/230V | Ja |
Dimensjoner (L/B/H) | 479/189/167 cm |
Akselavstand | 277 cm |
Bilvekt | 2 147 kg |
Nyttelast | 335 kg |
Bakkeklaring | 15,0 cm |
Tilhengervekt | 1 300 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 552 - 1 444 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV |
LES MER:
-
Nok en ny BYD – sedan med 4x4
Det er ikke mange dager siden BYD lanserte kompakt-SUV-en Dolphin på det norske markedet. Nå kommer neste innslag inspirert av det våte element – BYD Seal.
-
BYD Dolphin klar for Norge
Nyhetene fra BYD kommer på løpende bånd. Nå er en ny modell klar – Dolphin – en kompakt crossover med attraktiv prislapp.
-
BYDs dansende hyperbil
Alt tyder på at BYDs 1300 hesters, 300 km/t, dansende elbil blir en av hovedattraksjonene på Genève-utstillingen til uken.
-
Mellomstor SUV tetter gapet for BYD
BYD lanserer nå sin nye Seal U på det europeiske markedet. Dermed entrer de et segment med meget tøff konkurranse.
-
Møt BYDs nye sjøløver – og deres nyeste modell!
BYD er plutselig blitt veldig glad i verdens hav. De har noe de kaller Ocean-serien, der Seal er blant de modellene som dukker opp. Og på Guangzhou-utstillingen kom den første Sjøløven, med løfte om at Sea Lion skal bli en ny modell-serie.
-
Skal det være et gitarriff?
I mine øyne er BYD Atto 3 den mest interessante av de kinesiske elbilene i prisklasse rundt 400.000 kroner. Men prisen synes å være i høyeste laget.
-
Billig kinesisk luksus
Der lillebror i BYD-familien, Atto 3, prises i stiveste laget, gir store og påkostede Han mye for pengene. Men tilhenger trekker den ikke.
-
BYD lanserer nye Europa-modeller
BYD er godt etablert i det norske markedet og har i dag tre modeller i ulike segmenter. Til høsten kommer ytterligere to modeller til Europa.
-
God plass til storfamilien: BYD Tang møter Mercedes EQB
De er begge firehjulsdrevne sjusetere og koster nesten på krona det samme, det vil si rett over 600.000 kroner. Men der slutter også likheten mellom Mercedes-Benz EQB 350 og BYD Tang.
-
BYD i luksus-klassen med to nye modeller
Nå har også BYD funnet ut at de vil gjøre en Lexus. Avdukingen fant egentlig sted på CES i Las Vegas for kort tid siden. Kinesisk navn på merket er Yangwang.