-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMW med nye seksere og firehjulsdrift
Mens de fleste konkurrentene kommer med nye V-seksmotorer har BMW valgt å holde seg til rekkesekser for sine motorer inn til 3 liter sylindervolum, og med god grunn.

Helt ny V-sekser
Nå er ikke BMW nødt til å holde på rekkesekserne, de har nemlig utviklet en helt ny V-sekser som også kunne få plass under panseret i 3-serien. V-sekseren er ikke utviklet for bruk i BMWs egne modeller, men var tiltenkt Rovers topp-modell. I biler med forhjulsdrift er det vesentlig enklere å plassere en V-sekser enn en rekke-sekser. I BMWs modeller passer derimot rekkesekserne perfekt, og den nye treliteren er et prakteksemplar både når det gjelder effekt, dreie-moment og gange.
Den nye motoren er en videreutvikling av den gamle 2,8-literen. Aluminiumsblokka med sylinder-foringer i stål er uendret, men slaglengden er økt fra 84 til 89,6 mm for å gi økt sylindervolum. Økningen i sylindervolum står for ca 30% av den nye motorens totale effektøkning. Mens 2,8-literen ga 193 hk er den nye 3-literen god for 231 hk.
Ventiltidene er også endret og innsugningsventilene løfter 0,9 mm høyere enn i 2,8-literen. Alle BMWs seksere har nå variable ventiltider, og den nye motoren har fått et videreutviklet system. Sammen står det nye ventilsystemet for 12% av effektøkningen.
Hele 57% av effektøkningen, ca 22 hk, står derimot det nye innsugningssystemet for. Bedre gjennomstrømningskapasitet og to-kammers innsugningssystem med optimalisert resonanse-effekt, samt et mer avansert motorstyrings- program sørger ikke bare for mer effekt, men også for at den nye motoren har et moderat bensinforbruk og at den allerede nå tilfredsstiller de nye D4 utslippskravene som trer i kraft i 2005.
Meget behagelig transport
På Autobahn levner ikke 330 Ci noen tvil om at den har motor med godt effektoverskudd. Rundt 180 til 210 km/t sparker den skikkelig unna, og er overbevisende sterk helt til speedometernåla stopper på drøyt 270 km/t, 250 virkelige km/t. Skal du kjøre langt på Autobahn, gir 330 Ci meget behagelig transport, men nå har heller ikke 328i vært utpreget lat på motorveien. Det er heller i de lavere hastighetsområdene det har skortet litt på frasparket. Det er rettet på nå - 330 Ci har en meget smidig motor. Dreiemomentet viser da også en, til en BMW-sekser å være, svært gunstig kurve. Ved 3500 o/min har den 300 Nm til rådighet.
Skikkelig fraspark
Allerede ved ca 2000 o/min gir treliteren 270 Nm, noe som gjør at det er både trekkraft og akselerasjon nok også i mer normalt norske hastigheter. Det betyr betydelig mindre bruk av gearspaken enn vi har vært vant til i for eksempel 328i. Og om du er i tvil så gir 231 hk et skikkelig fraspark, og med en sekser som går både stille og vibrasjonsfritt ligger alt til rette for at du kan utnytte toppen av turtallsregisteret uten at det føles som stressende eller slitsomt. Det er heller en fryd å høre sekseren jobbe med 6000 o/min på turtelleren.
Den nye treliteren er tilgjengelig i alle 3-serie variantene, 5-serien, Z3 Roadster, Z3 Coupé og X5.
For modellåret 2001 kommer BMW også med nye motorer som erstatter dagens 2-liter og 2,5-litere. Den nye motoren i 2-litersklassen er en 2,2-liter med 170 hk og 210 Nm, mens den nye 2,5-literen yter 192 hk og 245 Nm. Både 2,2-literen og 2,5-literen har fått de samme tekniske løsningene som den nye tre-literen, og blir å finne i 3-serien, 5-serien og Z3. Les mer i BIL nr 8.