-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Her er neste BMW X3
En av Norges mest populære SUV-er kommer snart i ny drakt. Her er en lett kamuflert bil ute på en av sine mange testrunder.
Egentlig synes jeg X3 holder seg svært bra til å være syv år gammel. Nå fikk den riktignok en facelift i 2014, og teknikken har vært oppdatert jevnlig, men det fundamentale skriver seg tross alt tilbake til 2010.
Salgstallene reflekterer også populariteten sammenlignet med konkurrentene. Ifølge OFV ble det registrert 974 nye X3 i 2016, mot 827 Audi Q5 og 1124 Mercedes GLC.
Men husk da at sistnevnte var ny på markedet, og at 626 av GLC-ene var ladbare hybrider, en nisje hvor BMW og Audi ikke har noe alternativ.
Endringen blir ikke like dramatiske som ved forrige generasjonsskifte når generasjon tre med internkode G01 lanseres mot slutten av året. Her er det mer snakk om evolusjon av et vellykket konsept.
Den skal bygges på den nye CLAR-plattformen som innebærer bakhjulsdrift som standard, men trolig vil BMW konsentrere seg om biler med xDrive firehjulsdrift.
Likevel vil bakhjulene få mesteparten av kreftene for å sørge for de dynamiske egenskapene BMW-eiere setter så stor pris på.
CLAR-plattformen kombinert med lettere materialer som CFRP (karbonfiberforsterket plast) vil medføre vektreduksjon i forhold til dagens X3. Det, kombinert med moderne drivlinjer, vil i sin tur sørge for lavere forbruk og utslipp.
Under panseret vil vi finne BMWs B-familie med modul-motorer, rekkeseksere på tre liter og firere på to liter. Og kanskje, for første gang i X3, en tresylindret 1,5-liter i kombinasjon med elmotor som basis for en plug-in hybrid?
Skjønt mer sannsynlig er det nok at BMW benytter en av løsningene de allerede har klare for 330e sedan eller X5 xDrive 40e med toliters bensinmotor og eldrift når de skal bygge en ladbar X3. Og den er etterlengtet hos den norske importøren som får stadige flere ladbare biler i sin lineup - noe som har ført dem helt opp tiil tredjeplass på registreringsstatistikken.
På det kinesiske markedet vil BMW tilby en strukket X3, men den får vi neppe se i Europa.
På vår lanseringskalender ser du når X3 og andre nye modeller kommer til Norge