-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Dette er BMW X2
Vi så den komme, og her er den. Møt helt nye BMW X2.
Akkurat da man trodde at det ikke var flere hull i modellrekka til BMW, klarte de jaggu å plugge ett til:
Dette er BMW X2.
Okei, så var den ikke veldig overraskende. Konseptutgaven sto tross alt på fjorårets Paris-utstilling, og vi kjenner lett igjen proporsjonene i produksjonsutgaven.
Naturligvis har de mest konseptuelle elementene blitt tonet ned (slik er det jo alltid), men det er godt å se at BMW ikke har falt for fristelsen til å lage enda en kopi av monsteret X6, slik de gjorde med X4.
Faktisk ser X2 ganske bra ut, spør du meg – slank vindusprofil (ikke praktisk, men kult), noen liksom-off-road-elementer (legg merke til de «firkantede» hjulbuene), skarp lyktedesign og dørsider uten for mange knekker og kanter.
Og det frekkeste av alt: BMW-logoen i c-stolpen. Jeg er ikke sikker på om jeg liker den helt, men jeg gir BMW litt kudos for å ta sjansen.
Logoplasseringen sender tankene tilbake til BMW E9 og det elegante retrofuturistiske 3.0 CLS Hommage-konseptet fra 2015.
X2 er selvsagt bygget på samme plattform som den noe mer praktiske X1. Det betyr drivlinje fra Mini, og dermed forhjulsdrift i utgangspunktet.
X2 er noe kortere enn X1, men siden den beholder akselavstanden gjør det at overhengene er kortere.
I Norge er tre motorer tilgjengelig fra lansering:
sDrive 20i: Bensin, 192 hk, forhjulsdrift, 7,7 til 100 og 0,55 på mila
xDrive 20d: Diesel, 190 hk, firehjulsdrift, 7,7 til 100 og 0,46 på mila
xDrive 25d: Diesel, 231 hk, firehjulsdrift, 6,7 til 100 og 0,51 på mila
Dessverre ingen xDrive 25i som X2 lanseres med i USA (riktignok heter den 28i der). Bensin, 231 hk, firehjulsdrift …
Uansett; alle de tre norske variantene leveres med automatgir som standard. I den forhjulsdrevne 20i sitter en 7-trinns dobbelclutchkasse, mens de to xDrive-modellene får en 8-trinns momentomformer.
Pris- og spesifikasjonstabell BMW X2:
X1-opphavet gjør seg også til kjenne i interiøret. Jeg vil tippe det er romslig nok, men litt mer innstengt i en X1 vil det nok føles – spesielt i baksetet. Den høye vinduslinja sørger for det.
Dashbordet er hentet fra X1, og er oppgradert med BMWs siste generasjon iDrive. Det betyr berøringsskjerm (men ikke bevegelsesstyring, à la 5-serie), internettoppkobling og det man ellers måtte forvente. Head up display (av typen med eget HUD-glass oppå dashbordet) er også tilgjengelig.
For å skille X2 litt mer fra X1 introduserer BMW noen frekke lakkfarger, med tiltrekkende navn som Galvanic Gold, Sunset Orange og Misano Blue – og innvendig har alle X2 kontrastsømmer i dashbordet.
X2 kommer til Norge i mars, men BMW Norge opplyser at bilen er klar for bestilling allerede nå.
Pris | Motor | Drivverk | Effekt/moment | Forbruk | |
sDrive 20i | 457.600 | 1998 cm3 R4, bensin | 7A | 192 hk/280 Nm | 0,55 l/mil, 126 g/km CO2 |
xDrive 20d | 511.200 | 1995 cm3 R4, diesel | 8A, 4x4 | 190 hk/400 Nm | 0,46 l/mil, 121 g/km CO2 |
xDrive 25d | 562.000 | 1995 cm3 R4, diesel | 8A, 4x4 | 231 hk/450 Nm | 0,51 l/mil, 133 g/km CO2 |