-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Citroën C5 Break
Nå er det C5 som er flinkeste gutt i klassen når det gjelder bagasjeplass.

Først publisert i BIL 9 - 2001.
Da Citroëns designere tegnet stasjonsvognutgaven av C5, valgte de å ikke herme etter trenden med sterkt hellende bakluke. C5 fikk en gammeldags stående bakluke, slik som tidligere var vanlig på Volvos herregårdsvogn. Resultatet er at Citroën C5 slår Ford Mondeo med 23 liter bagasjevolum når alle setene er i bruk, men Mondeo er et par centimeter bredere mellom hjulkassene. Hvis setene legges ned og det lastes helt frem til forseteryggen, har Mondeo fortsatt overtaket med noen liters volum.
Citroëns Tiptronic-gearkasse fungerer meget bra i kombinasjon med PSA-gruppens 2,2-liters HDImotor. Med spaken i sekvensiell posisjon kan du overstyre automatkassen hvis du føler for det. Turbodieselens kraft og solide dreiemoment gir en fleksibilitet som verdsettes spesielt når stasjonsvognen er lastet tungt.
Det hydrauliske fjæringssystemet Hydractive 3 bidrar til meget god komfort over de store ujevnhetene. Skarpe kanter, som når begge hjulene på en aksel treffer en tverrgående asfaltkant samtidig, svelges ikke fullt så behagelig.
Utstyrsnivå SX betyr blant annet seks kollisjonsputer, antispinnregulering, automatisk klimaanlegg, lyktespylere, vindusvisker med regnføler, doble solskjermer samt original rattbetjent radio. Stasjonsvognen byr på en praktisk detalj som sparer ryggen når tunge gjenstander skal ut og inn: Med en knapp inne i bagasjerommet kan bilen senkes inntil 16 cm. Andre fine detaljer er at vinduet i bakluken kan åpnes separat, og matten i bagasjerommet kan vendes, med teppe på ene siden og sklisikker gummi på andre.
Et bredere inntrykk av kjøreegenskaper, interiørdetaljer og utstyr får du ved å lese sammenligningstesten i Bil nr 6 hvor vi kjørte C5 sedan 2.0i SX mot Ford Mondeo og Renault Laguna.
Citroën C5 Break 2.2 HDI SX aut.:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 2179 ccm. Effekt: 98 kW (133 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 317 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Dekk: 215/55R16.
Mål: Lengde: 475,5 cm. Bredde: 177,0 cm. Høyde: 147,5 cm. Akselavstand: 275,0 cm. Sporvidde f/b: 154,4/149,9 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1633 kg. Tillatt totalvekt: 2175 kg. Maks vogntogvekt: 3538 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 563 liter (VDA).
Tankvolum: 68 liter.
Aks. 0 – 100: 12,5 sek
Toppfart: 198 km/t
Forbruk bykjøring: 0,99 l/mil
Forbruk landevei: 0,54 l/mil
Forbruk snitt: 0,71 l/mil
Pris: kr. 395.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.