-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
RUMPERISTER I C5
Man ser at den nye Citroën C5 er ny, både front og hekk er såpass redesignet at det merkes. Interiøret har det også skjedd ting med. Men det er de detaljene som ikke syns som er nyest.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Mens vi venter på den flunkende nye C4 med parfymedispensor for interiøret (ni lukter kan du velge mellom) kommer den face-liftede (og vel så det) C5 med en rekke nyheter du ikke kan se. Oppgradert fjæring, nye ting i motor og transmisjon-avdelingen (en 6-trinns gearkasse for eksempel) og ikke minst utstyr som skal hjelpe føreren. Etter fire år er med andre ord tiden inne for en fornyelse. Og selv om Xenon-lys som dreies med forhjulene ikke akkurat er banebrytende lenger, og selv om også andre har parkeringshjelp både foran og bak (men ikke alle med så bra display), og selv om fartsbegrensere (i forbindelse med krus-kontroll) i hvert fall finnes på dyrere biler, er det vel rumperisteren som virkelig kan kalles unik.
Sammen med Valeo har PSAgruppen (som også inkluderer Peugeot) utviklet et system der en rekke infrarøde følere sier fra dersom du er i ferd med å krysse en stripe i veien. Siden systemet bare reagerer dersom du kjører over 80 km/t og ikke bruker retningsviseren, regner systemet med at dette gjør du uten å mene det, så derfor blir du vekket. Ikke av lyd og ikke av blinkende lamper, men av en vibrator som masserer hekken din, men skikkelig. Høyre eller venstre del, avhengig av hvilken kant du drifter mot. Det er sannsynlig at Citroën ikke får være lenge alene om dette unike opplegget.
Det er selvfølgelig mye annet å si om bilen. Om kjøreegenskapene med det hydrauliske systemet selvfølgelig. Det imponerer med lydsvakhet, selv om det er vanskelig å si hvor mye som skyldes de nye, laminerte siderutene som også er glimrende mot innbruddsforsøk. Om de nye motor/gearkasse-kombinasjonene, eller om innvendig komfort og plass. Vi vil nok ha mer å si om alt dette i neste nummer av Bil. Da har vi prøvekjørt et av de første eksemplarene som kommer til Norge.