Volvo C70: Både og-Volvo

Etter 1. juni setter de første norske kundene seg inn i "verdens sikreste" cabriolet – som også er coupé. Forskjellen er 30 sekunder.

Publisert Sist oppdatert

Volvo C70

Først publisert i BIL 2/3 - 2006.

Volvo følger tendensen fra noen av konkurrentene – ståltak som kan kjøres ned i bagasjerommet – men svenskene er først ute i akkurat denne klassen med å ta i bruk den smarte løsningen. Tidligere har vi sett den i Mercedes SLK, de to Peugeotmodellene 206 CC og 307 CC, Renault har sin Mégane CC, og nylig kom Nissan med sin lille tass Micra C+C.

C70 bryter derimot en annen tendens, det er lenge siden vi har sett en bilmodell som er krympet i forhold til forgjengeren. De aller fleste nye bilmodeller som er lansert de senere årene har lagt på seg i både høyde og bredde. Den nye C70 er bygget på samme plattform som Volvo S40/V50, og det betyr at akselavstanden er 2,4 cm kortere enn på forgjengeren, mens utvendig lengde har krympet 14 cm.

Sammen med kraftige forsterkninger i karosseriet – for å kompensere for mangelen på fast tak – bidrar den kortere akselavstanden med sitt til at vridningsstivheten er blitt merkbart bedre, hele 100 prosent bedre enn i første generasjon C70, hevder Volvo. Dermed er det sterkeste ankepunktet mot forgjengeren eliminert, den var ikke den som utmerket seg mest med sine kjøreegenskaper, nettopp fordi karosseriet var i mykeste laget til å stå i mot kreftene når svingene kom tett eller når det var behov for raske unnamanøvere.

Kjøreegenskapene har løftet seg også på grunn av andre grep som er gjort, for eksempel er sporvidden foran økt med 29 mm, bak er den hele 39 mm større. Styringen er ikke utpreget kontant, men med god respons fra underlaget. Under vårt første møte med bilen, med T5-motor, automatgear og Pirelli P7-dekk som holdt kontakten med tørr og jevn asfalt, var det en fryd å kuske bilen på ekstremt svingete og åpne veier hvor du kunne se noen hundre meter fremover. Selv om bilens egenvekt ligger over 1700 kilo, er bilen fint balansert, uten plagsom antydning til understyring.

Ikke overraskende har Volvo lagt stor vekt på sikkerheten, så stor at de våger å kalle C70 verdens sikreste cabriolet. Hvis bilen skulle slå rundt, trer både sidekollisjonsputer i dørene og veltebøyler i aksjon. Sistnevnte er en del av ROPS-systemet (Rollover Protection System) som nå er videreutviklet med kraftigere metallbøyler og raskere aktivering. Dessuten er hver og en av A-stolpene konstruert for å tåle bilens doble vekt. Dine eiendeler er også sikret, for nå har Volvo tenkt tanken fullt ut når det gjelder sentrallås. Flere av bilens oppbevaringsrom er nemlig koblet til sentrallåsen.

Visuelt virker nykommeren en tanke "klumpete" i sammenligning med sin slanke forgjenger. På den andre siden er bruksverdien så mye større, ikke minst om vinteren, når et fast ståltak alltid er til stede. Det står langt bedre i mot snø og is, støy og temperatur enn et stofftak. Det tredelte ståltaket kjøres opp eller ned med en knapp på midtkonsollen. Ingen låsehaker skal åpnes eller lukkes, og jobben tar 30 sekunder.

Bilen produseres i "Norges nærmeste bilfabrikk", i Uddevalla-fabrikken som Volvo eier sammen med Pininfarina. Uken etter påske kan du se bilen hos din Volvo-forhandler, mens kunder som allerede har bestilt bilen, får den levert fra 1. juni. Foreløpig har den norske importøren fått tildelt en kvote på 150 biler i år, men de håper på mer hvis produksjonstakten øker.

Kort om bilen:

Lengde: 458 cm. Bredde: 182 cm. Høyde: 140 cm. Akselavstand: 264,0 cm. Sporvidde f/b: 155/156 cm. Bagasjeromvolum: 404/200 liter. (ISO). Tankvolum: 62 liter.
Alle data basert på manuelt gear.
*Dieselmotoren kommer i slutten av 2006.

Powered by Labrador CMS