-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Camaro i flere versjoner
Også Chevrolet hjalp til å sette New York på muskelbilkartet i år. Camaro SS Coupé var et forsiktig forsøk, men det var Z/28 som virkelig skapte begeistring.
Det var nesten ingen som la merke til at den nydelige Camaro Coupéen var oppdatert til en 2014 SS-versjon da den debuterte i New York forrige uke.
Den hadde faktisk et par detaljer som virkelig var verd å legge merke til, som et nytt luftinntak som både hjalp til med å holde temperaturen i motorrommet nede, og til å redusere aerodynamisk løft.
426 hk fra 6,2-literen og muligheter for å spesifisere 1LE understellet (neste nummer er rent baneoppsett) var også med på å krydre oppskriften.
Men allikevel kom den helt i skyggen av den supersportslige broren.
1LE er en hederskronet Chevrolet-betegnelser fra (i hvert fall) åtti-årene. Den beskrev en bil med sportslig opphengning, med alt overflødig utstyr fjernet og med et klart bad-ass uttrykk.
På SEMA i fjor høst lanserte Chevrolet en ny 1LE pakke i forbindelse med SS Camaroen, men ingen trodde vel historien skulle slutte der.
Selv da tversover-sløyfa lanserte sin Camaro ZL1 under slagordet «Så vidt lovlig» og fortalte om 580 hester under panseret, begynte vi virkelig å lure på om den hadde glemt bort Z/28-modellbetegnelsen.
Nå fikk vi svaret, den nye Camaro Z/28 debuterte også i New York.
Her snakker vi virkelig tradisjon. Vi er tilbake i Pete Estes/John Z. de Lorean-tiden, den gang Camaro og Pontiacs Firebird utkjempet store slag. Med Z28 på bilen, med eller uten slash, visste du at stort mer gikk det ikke an å få - fra Generalen i hvert fall.
Nå har jeg overhodet ikke vært i nærheten av noen av disse modellene, men det virker som om Generalens smarte ingeniører og markedsfolk bestemte seg for at den nye Z/28 ikke nødvendigvis måtte være den kraftigste Camaroen i klassen, men at den skulle være den mest kjørbare, den mest tilgjengelige for de som virkelig er kjøreglade og som ikke MÅ sette rekorder hele dagen.
For med «minst 500 hester» er Z/28 et stykke unna de 580 du får servert av ZL1. Og mens Z28-hestene kommer fra en naturpustende 7-liters, small-block, kommer ZL1-hestene fra 6,2-liter med kompressor.
Z/28 motorene byr derimot på detaljer som masse titan i motoren, smidd veiv, tørrsump, 11:1 i komp og rødlinje først ved 7K – det hele satt sammen for hånd av skikkelige spesialister.
I tillegg er Z/28 150 kg lettere enn ZL1 takket være et skikkelig vektspareprogram som minner om navnebrorens for 50 år siden.
Chevrolet sier at vekten er med på å få bilens rundetider ned med 3 sekunder, og siden de eneste rundetidene jeg har for ZL1 er 7.41.27 på Ringen, får vi gå ut fra at det er der de mener – selv om ikke noe blir sagt om akkurat det.
Du ser også av bildene at både foran og bak er det lagt på noen skikkelige aerodynamiske hjelpemidler som skal være med på å holde dette i nærheten av overflaten. Det fortelles også at det er jobbet meget med bilens underside, for å få hjelp til å øke marktrykket.
Det hele peker i retning av bane-orientert ønskeliste. Og noen av dataene bekrefter akkurat det. 1,5 g bremsekraft takket være karbon og keramikk i Brembo-anlegget. 1,05 sideveis g, takket være opphengning som ikke akkurat er orientert mot komfort.
Utelukkende manuell transmisjon er et annet trekk, akkurat som at lav vekt er oppnådd ved at for eksempel aircondition er ekstrautstyr.
Det er også et typisk Z/28-poeng at 19-tommers hjulene og dekkene reduserer uavfjæret vekt med 19 kg (42 prosent) i forhold til det utstyret ZL1 er skodd med. Som sagt, dette høres ut som virkelig kjørbart.
Og dersom du synes dette høres ut som om vi er i Corvette-land, så stemmer jo det. Bortsett fra at her kan du ha med ungene også. I hvert fall to av dem, hvis også mor insisterer på å være med.