Alain Grandjean har bidratt til Mazdas nye konsept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Chevrolet Camaro
Foto: Jon Winding-Sørensen
Chevrolet Orlando
Foto: Jon Winding-Sørensen
Chevrolets franske fanside
Foto: Jon Winding-Sørensen
Chevrolet Cruze
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mazda Kiyora
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Soul
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Soul
Foto: Jon Winding-Sørensen
Chevrolet Volt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Chevrolet Volt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Det males med sjel hos Kia
Foto: Jon Winding-Sørensen
GMs designsjef Ed Wilburn med Chevrolet Volt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Mazda Kiyora har kompliserte overflater
Foto: Jon Winding-Sørensen

På kjøret i Paris

14 invitasjoner til kvelden før en bilutstillingsåpning er minimum. Ellers har man ikke kred.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar: Jon Winding-Sørensen

Utfordrende
Man skal tåle mange forskjellige matretninger, selv om man bare nøyer seg med fingermaten. Man bør holde seg til mineralvann. Og man bør ikke være redd for å parkere på fortauet ”jammen, konstabeloffiser, jeg skal jo bare stå her i 20 minutter dersom man skal få med seg det meste.

Paris var imidlertid litt greiere. Volkswagen var plassert så langt på landet at det ga jeg opp, dessuten hadde vi andre på plass der. Toyota var såpass omfattende at det droppet vi også. Og dessuten var vi jo representert der også.

BMW hadde distribuert sin X1 på annet vis. Mercedes hadde vi vel ikke hørt fra? Maserati hadde få kunder, hvilket betyr at da er de få journalistene som kommer også interessante, for ingen kunder gidde å snakke med dølle sjonnalister.

Ferrari hadde allerede invitert sine venner til Cali-debut i Maranello. Og de franske, bortsett fra Venturi sammen med Michelin, gjør ingen ting på forhånd.

Kun 10
Så plutselig var vi nede på ti. Men fikk ikke følelsen av at vi mistet kreden for det, for det var litt mer avmålt i år.

Ford hadde Bond-jente og en seriøs konsernsjef og en ny Ka og det var det. Men stort showbiz opplegg og sammen med GM og Chrysler hadde man jo en sterk følelse av at her gåre i dass på første klasse. For Chrysler hadde heller ikke noe å vise, så de hadde invitert til Roland Garros-stadion, der man i det minste kunne få klaske en ball eller tre.

Men GM hadde tross alt noe å vise. De konsentrerte seg om Chevrolet, alt som smaker av ny Saab eller ny Opel (og begge deler er det mye av) må vente til senere i dag.

GM-miks
Her dreide det seg om Camaro: ”Vi kommer til å bruke den for det den er verd, men noen salgsvare blir den aldri”.

Om Cruze, som har et kult navn, men om markedet vil oppfatte den som like kul får vi ikke beskjed om før i mars. Da er de første eksemplarene hjemme.

Om Orlando, som er en flunkende ny SUV, her ble den kalt konsept, men det er omtrent slik den blir når det slippes i begynnelsen av 2010.

Både Orlando og Cruze deler plattform, den som på GM-språk heter Delta. Og begge modellene er konstruert og designet av den internasjonale gruppen og skal produseres i Korea.

Den største greia hos GM var selvfølgelig Volt. Den så like skuffende bleik ut som da vi så de første bilene. I morgen skal BilNorge.no snakke med noen av designerne, kanskje vi skjønner mer da.

Selv om bilen åpenbart var satt sammen på et prototyp-verksted med svake budsjetter, er GM ganske klare på at denne skal være ute i første halvdel av 2010. Den vil senere komme som en Opel, la oss håpe det svinger litt mer av den.

Kunst hos Kia
Et par andre arrangementer er også verd å nevne. Kia hadde leid en trasch-chick trappa-ned klubb for å introdusere sin über-kule nye Soul. Inne sto det bare noen kunstnere (hvite, hannkjønn, ingen åpenbare homofile. Målgruppe?) og malte sin oppfatnimg av Soul.

Utvendig var derimot to modeller plassert. En i matt hvitt og en i svart. Begge så veldesignede ut, men den store prøven er nå når vi ser dem ute sammen med andre og i bevegelse. Litt skremmende kanskje at da en Daihatsu Materia tilfeldig kjørte forbi på gata, var det vel den som vant den svære eksklusive konkurransen om å hvem som har den beste kassa.

Nok et Mazda konsept
Mazda hadde også sin egen presentasjon, uavhengig av hva moderfirmaet finner på. Deres bil var en ny konseptbil. Kiyora heter den denne gangen, og er bygget i Paris, og dermed fikk vi en helt annen historie som presenteres i en egen artikkel.

Glimrende gjort, og en bil som er helt i slekt med Mazdas show-biler de siste par årene. Men denne gangen ble Laurnes van den Acker og jeg enige om at de neste prosjektbilene må ligge meget nærmere kommende produksjonsbiler enn disse.

For publikum kan ikke lese prosjekter, og kan ofte mistolke dem. (Nå kan det hende han var enig med seg selv før han ble enig med andre. For dette er en Stor Sak).

La oss si det sånn, at den av disse modellene som er verd en omtale, skal få det. Men ellers skal vi følge opp denne stor-mønstringen både på BilNorge.no fremover, og i neste utgave av BIL.

Powered by Labrador CMS