-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Viktig amerikansk lansering: Imponerende ny Chevrolet Silverado
General Motors har svært lange tradisjoner for pick-ups og andre lastebiler. Nå lanserer de den tunge serien av den nye Chevrolet Silverado, en lastebil som er klar for Norge ved årsskiftet. Hele 32 modeller finnes fra start av, noen få av disse er aktuelle for Norge, bl.a. i kombinertbilversjon over 5t til under kr 400.000,-

I Nord-Amerika er det et kjempemarket for slike biler, forventet totalmarked neste år; 2 millioner enheter. Chevrolet har et sterkt ønske om å bli dominerende i det viktige segmentet.
I 1999 lanserte Chevrolet den lettere delen av Silverado-serien. De lette modellene har ikke vært tatt inn til Norge, men nå når den tyngre serien er klar, er Norge og Sverige aktuelle markeder.
Da GM bestemte seg for å komme med en ny serie HD Truck, skulle man forbedre seg på alle punkter, man skulle være klar over hva konkurrentene hadde og man skulle kartlegge hva kundene ville ha. Deretter skulle man konstruere en produkt som gikk langt lenger enn både kundenes ønsker og hva konkurrentene hadde. Vi skal ikke vurdere mot konkurrentene, bare fastslå at GM har gjort en grundig jobb og laget det meste nytt.
Serien inneholder fire grunnversjoner, vanlig førerhus, et fire dørs forlenget førerhus, mannskapsførerhus og førerhus på et rent chassis. I tillegg kan amerikanerne velge mellom forskjellig lengde på planet.
Og man kan velge mellom 3 motorer, hvorav to er helt nye. Duramax 6600, er en 6,6 liters V8-motor som erstatter GMs tidligere 6,5 liters dieselmotor. Duramax 6600 er utstyrt med common rail, og den er den sterkeste diesel-motor i dette segmentet. Motoren yter 300 hk ved 3.100 o/min og enda mer imponerende, dreiemomentet er på imponerende 705 Nm ved 1.800 o/minutt!
I motorprogrammet inngår (selvsagt) også to bensin V8ere. En kalt Vortec 8100, en 8,1 liter som erstatter den legendariske 7,4 literen til GM. Den yter 340 hk ved 4.200 o/minutt og dreiemomentet er på 617 Nm ved 3.200 o/minutt. Den andre V8-bensinmotoren er noe mindre, heter Vortec 6000 og ble egentlig introdusert i 1999 til det lettere programmet. Den yter 300 hk ved 4.400 o/minutt og har et dreiemoment på 488 Nm ved 4.000 o/minutt.
En ny gearkasse, Allison 1000, har 5 trinn og opererer helt elektronisk. Den har flere fine finesser. Det finnes også en 4-trinns automat, beregnet for den minste av de to bensinmotorene. Man kan også bestille bilene med manuell gearkasse, ganske uvanlig i USA. Det finnes en 5-trinns og en 6-trinns, sistnevnte fra ZF.
Av Torstein Magelssen – YrkesBil/Bilnorge.no
Stort bilde av Chevrolet Silverado
Bestill abonnement HER og få YrkesBil med prøvekjøringen av Chevrolet Silverado inkludert i årsabonnementet. Artikkelen kommer i YrkesBil til høsten.