-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mini-Corvette fra Korea
Ray-endelsen er ikke ukjent på GMs drømmebiler. Stingray eller Manta-Ray for eksempel. Nå kommer en tøff liten koreansk Chevrolet med en Ray.
Mi-ray heter en spennende, åpen toseter som GMs koreanske Chevrolet-filial nylig viste i Seoul. Nå påstår de riktignok at Mi-ray betyr fremtid på koreansk, men de lurer ikke oss – her er det minner om gamle super-drømmebiler som skal hentes frem.
Generalen er mer forsiktig, han forsøker å fortelle at bilen skal minne oss om forsiktige biler som Corvair Super Spyder fra 1962, eller kanskje Monza SS fra 1963, men for meg er dette en gjenoppfriskning av heftige modeller som Bill Mitchells Corvette Manta-Ray fra slutten av 60-årene.
Samma det. Her har vi en riktig moderne sportsbil med masse kurver i alle retninger, som imidlertid på en eller annen måte faller sånn på plass, at det blir bra å se på.
Karbonfiber hele veien, med masse lekre innvendige detaljer i børsta aluminium. Når det gjelder drømmebiler som denne, får designerne virkelig boltre seg – særlig imponerer de to ”cockpitene” og setearrangementet.
Det tekniske er ganske morsomt, selv om beskrivelsen ikke er helt utfyllende. Men vi har i hvert fall en el-motor på hvert forhjul - de er på 15 kW hver.
Bak føreren sitter imidlertid en turboladet 1,5-liter med – sikkert – masse hestekrefter, vi blir bare ikke fortalt hvor mange. Den driver bakhjulene via en dobbelclutch-automatkasse.
Men om denne også lader 1,6 kWh-batteriene, aner jeg ikke, det står bare at de lades av regenererende bremsing. (Og en plugg i veggen antar jeg).
Men i hvert fall slår disse el-motorene inn både når det er spørsmål om mer aks, eller når ting skal stabiliseres – da reguleres kraften til høyre og venstre forhjul av en antisladd-computer.
På tross av masse detaljer som mangler i noe som høres spennende, ut sier Uwe Grebe, sjef for GMs Powertrain Advanced Engineering, at komponentene i dette systemet er en logisk utvikling av det GM allerede tilbyr i produksjonsbilene sine”.
Så mens vi venter på nærmere forklaring, får vi nøye oss med å si at Chevrolet, Korea, har kommet opp med en lekker liten drømmebil