-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Civic 1.8 Sport: Krydder for familien
Hondas nykommer er dristig krydret med friske detaljer både ut- og innvendig – og designen går ikke ut over funksjonaliteten, for under det spektakulære skallet finnes det god plass.
Først publisert i BIL 5 - 2006.
Det finnes biler som kan bringe frem tanker om cockpiten på et moderne jetfly, helst dyrere biler som Audi A8. På mer folkelig, familieøkonomisk nivå er det i øyeblikket ingen som kan hamle opp med nye Honda Civic når det gjelder en design som – både inn– og utvendig – gir assosiasjoner til et romfartøy. Det er lenge siden vi har sett en bil, uansett pris og størrelse, som så til de grader skiller seg ut fra konkurrentene i klassen.
Interiøret er høyst uvant, men vi finner oss raskt til rette i førermiljøet med det todelte, blåtonede instrumentpanelet. Det digitale speedometeret er plassert øverst, nesten oppe på frontruta, og i praksis fungerer det meget bra fordi det er plassert i førerens siktretning.
Baksetene byr på den smarte løsningen, egentlig kopiert fra Honda Jazz, hvor sitteputen vippes opp slik at den henger på bakseteryggen. Vips, så har du plass til å frakte høye gjenstander stående bak forsetene.
Under betegnelsen Sport hører egentlig 17-tommers hjul med 225/45-dekk med til standardoppsettet, men dette er ikke spesielt vellykket med tanke på retningsstabiliteten på piggslitt asfalt, så vår prøvebil står på piggfri gummi med 55-profil. Oppsettet er kombinert med en 1,8-liter som på papiret yter 140 hester. Det er imidlertid fristende å si at noen av hestene må være forvekslet med ponnier, for vi må virkelig mane hestene til innsats gjennom tungt pådrag med høyrefoten for å få et fraspark som vi forventer.
Imidlertid, ytelse og forbruk er vanligvis to sider av samme sak, og den avanserte i-VTECmotoren er ganske beskjeden i matfatet. Vi brukte riktignok noe mer enn fabrikkens gjennomsnittstall skulle tilsi, men det er naturlig ettersom vi kjørte bilen på kalde vinterdager. Og apropos drivstofforbruk, med den nye Civic føler vi oss satt tilbake 10-15 år i tid, for her dukker Ecolampene opp igjen. Lysende dioder gir varsel om at du kjører økonomisk eller ikke.
Motoren er koblet sammen med en sekstrinns manuell kasse som gjerne kunne vært fastere i sjaltingen, gearskiftet er rett og slett litt for slapp til å matche Sport-begrepet.
Når det er sagt, bilen gir et tillitvekkende og solid kjøreinntrykk. Styringen er direkte og gir god respons fra underlaget. Hjulopphenget, basert på konvensjonell konstruksjon, er lagt i klart sportslig retning, og
bilen trives utmerket ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier. Fjæringen er kanskje er skuffelse for de som ønsker et mykt og behagelig oppsett, den er nemlig i overkant stump og stiv til at vi kan gi toppscore på kombinasjonen kjøreegenskaper og komfort. Til komfortbegrepet hører også lydbildet. Nye Civic er ikke noen utpreget stillegående bil, det er spesielt dekkstøy som trekker ned helhetsinntrykket en smule.
Sikkerheten er tilsynelatende ivaretatt på en utmerket måte, blant annet med seks kollisjonsputer og ESP, men fasitsvaret foreligger ikke før bilen er kollisjonstestet av Euro NCAP. Det skjer i løpet av våren.
Rimelig god plass, frisk design og kjøreegenskaper som nærmer seg Focus og Golf, mens komforten får lide for det sportslige oppsettet – det er nye Civic 1.8 Sport i et nøtteskall. På et punkt synes vi ikke bilen står i stil med de øvrige fremtidsrettede detaljer; Termostaten på varmeapparatet reagerer uvanlig tregt, og det er ikke mulig å holde jevn temperatur i kupéen. Vi synes også det er unødvendig jålete å utstyre bilen med startknapp til venstre for rattet når du likevel må stikke inn og vri om tenningsnøkkelen på vanlig måte først.
Kort om bilen:
Pris: kr. 261.550,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1799 ccm. 103 kW (140 hk) v/6300 o/min. 174 Nm v/4300 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 424,5 x 176,5 x 146 cm. Akselavstand: 262 cm. Egenvekt m/fører: 1265 kg. Tillatt totalvekt: 1750 kg.
Dekk: 205/55 R16.
Bagasjerom: 415 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,66 l/mil
CO2-utslipp: 156 g/km