Toyota Corolla Verso: Sjarmør for sju

En helt nyutviklet bil, bygget for Europa, med gode kjøreegenskaper og sju seter. Zafira og Touran får en seriøs utfordrer.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 4 - 2004

Corolla Verso, Toyotas nye “europabil”, utviklet ved designsenteret ED2 i Frankrike og bygget i Tyrkia, er klar for Norge i juni. Bil har kjørt nykommeren på krevende veier i Spania, og med tanke på at vi snakker om en kompakt 7-seters flerbruksbil er vi imponert over kjøreegenskapene. Stor akselavstand, hvor Corolla Verso har et overtak på henholdsvis 5 og 7 cm i forhold til Zafira og Touran, bidrar til storbilfølelse på veien. Hjulopphenget er fint avstemt, heller litt mer i retning komfort enn sport – det betyr i praksis at bilen krenger en smule ved aggressiv svingkjøring, men det svelger hullete asfalt mykt og behagelig. Et behagelig støynivå og en presis styring med akseptabel styrerespons understreker at Corolla Verso er en bil vi kan trives med på lange turer.
Apropos lange turer, for den nette sum av 21.000 kroner får du levert underholdningssystem med to skjermer innfelt i forsetenes hodestøtter, og med trådløse hodetelefoner, slik at barna i baksetet kan drive med andre ting enn å plage hverandre.
Førermiljøet signaliserer den nye, friske stilen – Toyota er ikke lenger synonymt med grått og kjedelig interiør, og instrumentbelysning og dashborddetaljer går nå i sjøgrønt. Gearspaken er plassert høyt ved siden av rattet, rattet har fireveis regulering, begge forsetene kan reguleres 5 cm i høyden, høyrebenet finner god støtte mot midtkonsollen, mens venstrefoten må ta til takke med en fothviler som ikke er av de bredeste. For oss med lange ben kunne sitteputene vært lenger, men setet gir god sidestøtte i ryggen. Alt i alt er førerplassen meget trivelig og oversiktlig, og med rikelig takhøyde både foran og bak – og da snakker vi seterad to, aller bakerst er høyden mer moderat.
Fleksibiliteten er stor når du kan ta med flere enn fem i bilen, samtidig som du ikke behøver å tenke på at seter må tas ut når du skal ha en “vanlig femseter. De tre setene på rad to kan individuelt skyves 2,5 cm i lengderetningen, og seteryggene kan vinkles opp til 30 grader bakover. De to setene på rad tre felles ned i gulvet når de ikke er i bruk, og danner et flatt bagasjeromsgulv. Det er enkelt og raskt – hvert eneste sete slås ned eller tas opp med én hånd – å sjonglere mellom fem, seks eller sju seter. Når det er sagt, må vi understreke at bakerste seterad først og fremst egner seg for barn, på grunn av grunn fotbrønn må voksne sitte med knærne ubehagelig høyt. Et problem med de fleste kompakte 7-setere, også Corolla Verso, er at det er minimalt med bagasjeplass når alle setene er i bruk. Beskjedne 63 liter er det plass til mellom bakdøren og seteryggen.

To utstyrsnivåer leveres, hvor 15.000 kroner er skillet mellom regnsensor, tåkelys foran og Cruise Control. Tre motorer, 1,6-liter og 1,8-liter bensin og 2,0-liter dieselmotor, står på programmet, og på sikt vil det muligens komme en 1,5-liter dieselmotor.

Toyota Corolla Verso 1.8 Business:
Pris: kr. 295.900,–
Motorer: 1,8-liter VVTi-motor, 95 kW (129 hk) v/6000 o/min, 170 Nm v/4200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 436 x 177 x 162 cm.
Akselavstand: 275,0 cm.
Egenvekt m/fører: fra 1385 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 397 liter (5-s.), 63 liter (7-s.) (VDA).
Tankvolum: 60liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,8 sek.
Toppfart: 195 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/mil.
CO2-utslipp:184 g/km.
Konkurrenter: Opel Zafira, VW Touran.
Aktuell: Lanseres i Norge 5. juni.

Powered by Labrador CMS