-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye på markedet:
Nok en kinesisk debutant
Vi går ut av det gamle året med enda en kinesisk debutant. Fra en produsent som foreløpig er fullstendig ukjent på det kinesiske personbilmarkedet. Begynner smertegrensen å nærme seg?
Jeg kan ikke love at det ikke blir flere nye kinesiske bilmodeller – eller sågar nye bilmerker – i de få timene vi har igjen av det gamle året.
Men jeg kan love at jeg skal ikke plage dere med flere i 2023. Jeg tror imidlertid jeg kan garantere at det vil bli ganske mange av dem i 2024, og at vi kommer til å følge dem tett.
Hvorfor kaste bort tid på en lang rekke biler og produsenter vi aldri kommer til å høre mer om?
Spiser av den globale kaka
Ganske enkelt fordi Kinas bilindustri nå leder over resten av verden, i hvert fall når det gjelder dynamikk og trøkk.
Og fordi de har helt åpenbare globale mål med denne virksomheten. Det betyr egentlig at én mer kinesisk bil solgt, betyr én mindre tysk eller japansk eller amerikansk eller…
Dessuten er bilproduksjon et mål på aktiviteter – den type klassiske aktiviteter som brukes for å måle velstand og velferd. Laber bilindustri = lavkonjunktur.
Ta også med at bil er et fenomen som styrer politikk – ikke bare handelspolitikk. Bilen kan forårsake handelskriger, men den kan også forårsake overgripende tiltak som forbud mot fossilt – eller forbud mot mere enn 120 km/t.
Å ikke følge med på hva som skjer på dette området i Kina, er det samme som å lukke øynene for utviklingen av mobilitet.
Samtidig som vi ikke må være arrogante og tro at det bare er Lamborghini og forskningsavdelingen til Mercedes-Benz som er kilde for de gode historiene og spennende personlighetene – slike er det minst like mange av i Kina også.
Vi må bare klare å grave dem frem.
Ferskvare
Hvilket var en lang unnskyldning for å presentere deg for Dayuns Yuanhang H8 som debuterte i går.
En røddig 2+2+2-seters SUV, 523x202x176 cm og med akselavstand på hele 3126 mm.
Enten 250 kW motor bak med batterier inntil 100 kWt (700 km) og 6,5 sekunder til 100 – eller 250 kW både foran og bakk, 500 til sammen, og de samme batterimulighetene.
Toppmodellen har 260 kW foran og 260 kW bak og 150 kWt batteri som gir 950 km etter kinesiske målinger og 3,8 til 100.
Det er førerstøttesystemer herfra til månen, selvkjøring på Nivå 2, ansiktsgjenkjenning (som snart alle kinesiske biler har), et interiør med mye skinn og ikke altfor dominerende skjermer, digitale speil, stemme-kontroll og 256 forskjellige farger på det innvendige stemningslyset.
Den som greier å se forskjell på disse fargetonene vil jeg nødig møte.
Mangfoldig bakgrunn
Men dermed trenger den nye bilen kanskje litt bakgrunn.
Bakgrunnen er at på Chengdu-utstillingen i september 2022 dukket det opp et nytt merke.
Noen la merke til bilen også, den var oransje og hadde sommerfuglvinge-dører.
Yuanhang het merket. Det betyr visstnok «reise» på lokal dialekt, dessuten hadde de designet en kul logo – ørnevinger som var i ferd med å slås ut. Skikkelig AmCar-vibber.
Bilen kom fra Dayun-Gruppen, velkjent konglomerat som produserer omtrent alt på hjul – fra mopeder til de tyngste lastebilene. Men attraktive personbiler har manglet.
Det har de altså bare brukt litt over ett år på å rette opp i.
De viste noen forskjellige modeller i Chengdu, men det er først i disse dager de virkelig har forsøkt å stake opp kursen.
(saken fortsetter)
På løpende bånd
Først fortalte Dayun at den nye Y6 – slike kaller de sedaner i Kina – skulle begynne å rulle av båndet den 8. november.
Luksusbil, bygget på en plattform de kaller BHD (Beyond the Horizon of Drive) og utviklet i tett samarbeid med både Bosch og Huawei.
Og så, den 28. desember, lanserer de SUV-versjonen H8.
Når vi leser spesifikasjonene, er dette egentlig like biler – felles spesifikasjoner og felles interiør.
Hva som da skjer med alle modellene som ble pitchet på Chengdu-utstillingen, aner jeg ikke. Dayun Yuanzhi M1, en ganske massiv MPV, solgte riktignok 744 eksemplarer i november (322. plass) og kompakte Dayun Yuehu endte på 240. plassen, med 1771 salg.
Men Y7 finnes ikke mer, den var en sporty utgave av det som er blitt Y6 samtidig som de viste en H9 som skulle være enda mer flaggskip enn det som nå er blitt H8.
Sannsynligvis blir denne historien enda et eksempel på hvor lett det er å ta frem en ny bilmodell – eller tre – for tiden. Det er forholdsvis enkelt å kjøpe plass på en bilutstilling også og å skape oppmerksomhet rundt dem på nettet.
Men derfra og til å få en solid stemme i markedet, betyr en lang vei og tjukk lommebok.
Bare i november skulle man slåss mot nesten 3 millioner andre biler, og hvis du tar sikte på noen resultater neste år, må du blande deg inn i et utvalg på 30 millioner biler.
Det er mulig det hadde vært enklere for Dayun Gruppen å holde seg til lastebilene.