-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den viktige kontaktflaten
Høsten er det perfekte tidspunktet for å kjøpe nye sommerdekk. – Det er på høsten man ofte har mest bruk for nye og gode dekk, og det er også på høsten det er størst sjanse for å få rabatt, sier Torleiv Dalen Haukenes fra Dekkmann.
Sommeren er på hell, og du har kanskje begynt å tenke på å legge om til vinterdekk. Det er ikke dumt, men dette er også det perfekte tidspunktet å kjøpe nye sommerdekk på.
– Det er på høsten du har aller mest behov for gode dekk. Våte høstveier, løv og slitte sommerdekk er en farlig kombinasjon. Hvis du legger om til nye sommerdekk nå, slipper du også å stå i kø for å legge om til nye sommerdekk til våren. Da har du ferdige hjul som du bare kan sette på bilen til våren, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
I tillegg til sikkerhet og at man sparer tid, er det også penger å spare på å kjøpe sommerdekkene dine på høsten.
– Mange forhandlere sitter med et lager av sommerdekk som nå selges billig. Vinterdekkene er på vei inn i butikkene, og disse må forhandlerne ha plass til. Derfor kan man spare både hundrelapper og tusenlapper på å kjøpe nye sommerdekk nå.
– Slitte dekk kan føre til alvorlige ulykker. Et dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde, har 60 prosent lengre bremselengde enn et nytt dekk på vått føre. Økningen på 60 prosent tilsvarer to og en halv billengde hvis man kjører i 80 km/t. Det kan være forskjellen på liv og død, forklarer Haukenes.
1,6 millimeter er minste tillatte mønsterdybde i Norge, men ifølge Haukenes er det et krav som ikke er tilpasset norske forhold.
– Reglene er basert på EU-reglene, og tar dermed ikke hensyn til vær- og føreforhold her til lands. Vi har mer regn og vanskelig føre enn mange andre steder i Europa. Reglene tar også hensyn til både miljø og økonomi i tillegg til sikkerheten, sier han.
For norske bilister anbefaler han å bytte dekk når mønsterdybden nærmer seg tre millimeter. Da øker bremselengden fra 80 km/t på vått føre med rundt én billengde sammenlignet med en bil med nye dekk.
– Forskjellen på dekk med 1,6 og 3 millimeter er i praksis enorm – selv om det kanskje ikke høres så voldsomt ut på papiret. Å kjøre med dekk som har mindre enn 3 millimeter mønsterdybde på våt vei er rett og slett trafikkfarlig, sier Haukenes.