-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den viktige kontaktflaten
Høsten er det perfekte tidspunktet for å kjøpe nye sommerdekk. – Det er på høsten man ofte har mest bruk for nye og gode dekk, og det er også på høsten det er størst sjanse for å få rabatt, sier Torleiv Dalen Haukenes fra Dekkmann.

Sommeren er på hell, og du har kanskje begynt å tenke på å legge om til vinterdekk. Det er ikke dumt, men dette er også det perfekte tidspunktet å kjøpe nye sommerdekk på.
– Det er på høsten du har aller mest behov for gode dekk. Våte høstveier, løv og slitte sommerdekk er en farlig kombinasjon. Hvis du legger om til nye sommerdekk nå, slipper du også å stå i kø for å legge om til nye sommerdekk til våren. Da har du ferdige hjul som du bare kan sette på bilen til våren, forteller produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.
I tillegg til sikkerhet og at man sparer tid, er det også penger å spare på å kjøpe sommerdekkene dine på høsten.
– Mange forhandlere sitter med et lager av sommerdekk som nå selges billig. Vinterdekkene er på vei inn i butikkene, og disse må forhandlerne ha plass til. Derfor kan man spare både hundrelapper og tusenlapper på å kjøpe nye sommerdekk nå.
– Slitte dekk kan føre til alvorlige ulykker. Et dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde, har 60 prosent lengre bremselengde enn et nytt dekk på vått føre. Økningen på 60 prosent tilsvarer to og en halv billengde hvis man kjører i 80 km/t. Det kan være forskjellen på liv og død, forklarer Haukenes.
1,6 millimeter er minste tillatte mønsterdybde i Norge, men ifølge Haukenes er det et krav som ikke er tilpasset norske forhold.
– Reglene er basert på EU-reglene, og tar dermed ikke hensyn til vær- og føreforhold her til lands. Vi har mer regn og vanskelig føre enn mange andre steder i Europa. Reglene tar også hensyn til både miljø og økonomi i tillegg til sikkerheten, sier han.
For norske bilister anbefaler han å bytte dekk når mønsterdybden nærmer seg tre millimeter. Da øker bremselengden fra 80 km/t på vått føre med rundt én billengde sammenlignet med en bil med nye dekk.
– Forskjellen på dekk med 1,6 og 3 millimeter er i praksis enorm – selv om det kanskje ikke høres så voldsomt ut på papiret. Å kjøre med dekk som har mindre enn 3 millimeter mønsterdybde på våt vei er rett og slett trafikkfarlig, sier Haukenes.