-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Økt rekkevidde for Peugeots bestselgere
To av tre nye Peugeot-modeller solgt i Norge hittil i år er en e-2008 eller en e-208. Nå får bilene tekniske oppgraderinger, inkludert økt rekkevidde.
De populære elbilene ble lansert sent 2019, og i løpet av de to siste årene er det ifølge OFV registrert nesten 7000 av dem på norske skilter, fordelt på 3933 e-2008 og 3024 e-208.
Ifølge Peugeot er modellene produsert i et antall av rundt 90.000, så Norge står for en vesentlig andel av totalen.
Som en rekke andre modeller fra det tidligere PSA-konsernet (nå Stellantis) er modellene basert på den modulære eCMP-plattformen. De har en batteripakke på 50 kWt og en motor som yter 100 kW (136 hk) med maks dreiemoment på 260 Nm.
Selv om batteripakken er den samme som tidligere, har Peugeot tatt flere grep som i sum gir bilene økt rekkevidde.
For det første får bilene nye dekk klassifisert som A+ med lavere rullemotstand, 16-tommere som standard for e-208 og 17-tommere for e-2008.
Så er det foretatt grep med hensyn til girutveksling som reduserer forbruket i høyere hastigheter.
Tredje element er en ny varmepumpe som er koblet til en fuktighetssensor øverst på frontruten optimerer funksjonene i klimaanlegget. Informasjonen fra sensoren gjør det mulig å styre luften mer effektivt, spesielt i kulde.
I sum gir disse tiltakene e-208 en rekkevidde på 362 kilometer etter WLTP-syklusen, en økning på 22 km. For e-2008 er ny WLTP-rekkevidde oppgitt til 345 km, en økning på 25 km.
Men Peugeot hevder at den reelle økningen er så mye som rundt 40 km i bytrafikk for begge modellene. Det kan bli viktige argumenter for disse modellene som er kjent for å få rekkevidden kraftig redusert i kulde.
Les også: