-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny E-Klasse hever lista
Lite er overlatt til tilfeldighetene når Mercedes lanserer neste generasjon E-Klasse. Her er det mye prestisje som står på spill. Svaret på hvor konkurransedyktig bilen er blitt, får de først når erkerivalene har foretatt sine generasjonsskifter - om et års tid.
Runde lykter er erstattet med rektangulære, og fortsatt er det to av dem på hver side av en velkjent Mercedes-grill som toppes av den trearmede stjerna. Du trenger med andre ord ikke granske bilen spesielt nøye for å oppdage familietilhørighet.
Enkelte utstyrsnivåer får lavt plasserte LED kjørelys, men heldigvis fins det også andre løsninger for de som ikke synes en LED-stripe hører hjemme på en E-Klasse. Bak er det mykere linjer og store lykter som dominerer.
Innenfor disse rammer har Mercedes bygget den mest aerodynamiske E-Klasse noensinne, en Cd-verdi på 0,25 gjør bilen til en av de beste når det gjelder luftmotstand. BlueEfficiency inneholder en rekke tiltak innen vektbesparelse og aerodynamikk som påvirker forbruk og utslipp i positiv retning.
Gjennomført
Bak rattet vil Mercedes-entusiasten raskt finne seg til rette. Den som mangler erfaring fomler en stund når han skal bruke blinklys eller vindusvisker, den ene hendelen som styrer begge deler har en uvant plassering sammenlignet med andre bilmerker.
Du finner enkelt en god sittestilling takket være seter og ratt som lar seg justere i alle retninger. De mer påkostede utgavene har automatiske sidestøtter i ryggen som gir ekstra god støtte når G-kreftene tar tak i deg i raske svinger.
Påkostet er også dekkende for hele innerommet, her er det myke materialer i kombinasjon med detaljer i ”ekte” metall eller treverk. Simpel hardplast er et ukjent begrep for interiørdesignerne hos Daimler.
God plass er en viktig årsak til at E-Klasse i en årrekke har dominert taximarkedet her hjemme, og plass er det rikelig av både foran og bak – selv om sjåføren er langbent. I tillegg har du et velvoksent bagasjerom på 540 liter.
Yttermålene er for øvrig ganske like på de du finner i dagens E-Klasse, den nye er et par centimeter bredere og tilsvarende lavere mens lengden er tilnærmet lik.
Mange valgmuligheter
Tre diesel- og tre bensinmotorer står på programmet i startfasen. E 220 CDI, E 250 CDI og E 350 CDI er dieselalternativene. Alle har tilnavnet BlueEfficiency. De to førstnevnte er firesylindrede mens 350 er utstyrt med sekser.
Foretrekker du bensin, er alternativene E 250 CGI, E 350 CGI og E 500. Men allerede fra høsten utvides tilbudet med nye innstegsmotorer for diesel (E 200 CDI) og bensin (E 200 CGI). I tillegg kommer bedre utvalg i kraftige motorer, hvor toppmodellen blir E 63 AMG.
I Norge er automatisk gearkasse standard på de fleste modeller (fra 250 CDI og CGI) mens 200-modellene og 220 CDI har manuell kasse. De firesylindrede motorene har 5-trinns automat som standard mens de kraftigere motorene kombineres med en mer avansert 7G-Tronic.
Er du blant de svært få som vil ha manuell gearkasse på en av de større modellene, kan dette spesialbestilles og du kan i så fall trekke fra ca kr 30.000 på listeprisene.
Mest for Norge
Under vårt første korte møte med nye E-Klasse i Madrid, konsentrerte vi oss om dieselutgavene, og spesielt E 220 CDI som forventes å bli bestselger i Norge.
170 hk er ikke mer enn det må være i en bil som veier drøye 1,7 tonn, så noen sprinter er den ikke. Vi kunne også ønsket oss en mer påkostet gearkasse, 5-trinns automat er ikke akkurat imponerende i denne klassen. Men Mercedes-kundene setter nok generelt høyere krav til komfort enn til sportslige egenskaper.
En startpris på under kr 500.000 er i følge importøren 22.000 lavere enn hva dagens modell koster, og dermed blir det spennende å se hvor langt ned E 200 CDI kan presses når den lanseres i september. Et sted mellom 459.000 og 475.000 med manuell gearing er neppe noe dårlig tips.
Avanserte hjelpemidler
En moderne premium sedan skal selvsagt inneholde det siste nye på utstyrfronten. Standard i nye E-Klasse er bl.a. Attention Assist – et system som via en rekke sensorer og innlagte mønstre overvåker føreren og sporer tegn til trøtthet eller mangel på konsentrasjon. Er det fare for at føreren skal duppe av, sier systemet ”PLING” og viser en kaffekopp på displayet.
Pre-Safe er et annet standard hjelpemiddel som klargjør de ombordværende for et eventuelt sammenstøt ved å lukke vinduer og soltak, stramme belter samt sette seter og ratt i optimal posisjon. I kombinasjon med Distronic Plus vil også systemet foreta automatisk nødbremsing når et sammenstøt ikke kan unngås.
Ni kollisjonsputer, aktive hodestøtter og et aktivt panser er utstyr som beskytter passasjerer og eventuelle fotgjengere som blir truffet. På komfortsiden er E-Klasse klar for å kommunisere via Bluetooth og hjulopphengningen har selektiv demping som tilpasser seg til underlag og kjørestil.
Omfattende utstyrsliste
Den som ønsker mer enn det som er standard på en ny E-Klasse, har en tykk katalog å velge i som omfatter utstyr for både utsmykking, komfort og sikkerhet.
Vi prøvde blant annet ut Adaptive Highbeam Assist – litt forenklet kaller vi det helautomatiske lykter på norsk. Her skifter ikke bare elektronikken mellom nær- og fjernlys, men justerer lyktene trinnløst i høyderetningen for å ”tette gapet” frem til den forankjørende.
I slike situasjoner fungerte systemet bra, men under vår nattlige utflukt tok det noen sekunder før fjernlyset ble slått på etter at en møtende bil hadde passert. Jeg foretrekker å styre nær- og fjernlys manuelt inntil systemet blir raskere enn slik vi opplevde det.
Prøv den selv
Allerede førstkommende helg er nye E-klasse på plass hos norske forhandlere. Et salgsmål på 700 sedaner inneværende år bør være realistisk, selv i et forsiktig marked.
Er nye E-Klasse sportslig nok til å rekruttere kunder fra BMW-leiren? I mai-utgaven av bladet BIL får den møte sin bayerske utfordrer. Og i løpet av 2010 får den trolig nye modeller fra både BMW og Audi å bryne seg på.
HER FINNER DU MER OM PRISER OG UTSTYR
Konkurrenter: BMW 5-serie, Audi A6
+
Mercedes har løftet E-Klasse på alle områder uten å løfte prisene
-
Elektroniske hjelpemidler kan bli et handicap for annenhåndsverdien
Motor: | 4-syl. rekkemotor, 2143 ccm. |
Effekt: | 125 kW (170 hk) v/ 3000-4200 o/min. |
Mål: | 487 x 185 x 146 cm. (LxBxH) |
Akselavstand: | 287,4 cm. |
Egenvekt: | 1735 kg. |
Aks. 0-100 km/t: | 9,2 sek. |
Toppfart: | 231 km/t. |
Forbruk blandet kjøring: | 0,53 l/mil. |
CO2-utslipp: | 139 g/km. |
Pris: | 499.900 (med manuell gearkasse) |