Hvis drømmen er stor stasjonsvogn med kraftige elmotorer og tilhengerfeste bør denne kanskje inn på vurderingslisten.

Volkswagen ID. 7 GTX stasjonsvogn:

Denne har nok mange nordmenn ventet på 

Visstnok den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert.

Publisert Sist oppdatert

Utvalget av elektriske stasjonsvogner har vært rimelig skrint ganske lenge, men i det siste har det begynt å skje ting. 

Det er bare en snau måned siden Volkswagen ID.7 stasjonsvogn hadde verdenspremiere, og tidligere i mars ble de norske prisene klare for det som er en av de første store, helelektriske stasjonsvognene på markedet.

Nå viser Volkswagen også frem toppmodellen, ID. 7 GTX. 

Her lover importøren «lang rekkevidde, rask ladehastighet, høy effekt og 4MOTION firehjulsdrift». Det låter nok som vakker musikk i ørene til mange kresne norske bilkjøpere. 

- Dette er den mest kraftfulle stasjonsvognen Volkswagen noensinne har produsert, og den første stasjonsvogn-utgaven av en GTX-modell. Vi er virkelig stolte av den elektriske modellporteføljen vår, og den ble enda mer spennende med introduksjonen av ID.7, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS.

Både eksteriør og interiør får sportslig preg med særegne GTX-detaljer.

Tallenes tale

Titter vi litt under huden på ID.7 GTX stasjonsvogn, finner vi blant annet et 86 kWh batteri (netto) og elmotorer med 340 hestekrefter. 

Med hurtiglading på inntil 200 kW kan ladetiden fra 10-80 prosent gjøres unna raskere enn 30 minutter under optimale forhold, ifølge importøren.

- Dette er vel det nærmeste man kommer en drømmebil for det norske markedet, hevder importørsjef Sølve Kværn.

Modellen får også mulighet for forvarming av høyvoltsbatteriet, i likhet med Pro-versjonen som allerede er tilgjengelig for bestilling. 

Rekkevidden er ifølge Volkswagen forventet å ligge rundt 600 kilometer (WLTP), men dette avhenger av norskspesifisert utstyr. 

1.200 kilo tillatt hengervekt er nok også en gledelig opplysning for mange nordmenn som skal på hytten, til gjenvinningsstasjonen eller av andre grunner ikke fort nok kan få hektet en tilhenger bak privatbilen.

Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.
Flere bilder av nye ID. 7 GTX.

Særpreg 

Spesifikke GTX-kjennetegn er selvsagt også en del av pakken: I fronten finnes nye kjørelys som vil være gjenkjennbart på alle GTX-er på tvers av Volkswagens modellportefølje.

En fellesnevner for GTX-modellene er at de skal være godt utstyrt i standard-versjon.

Verdenspremiere også for ID. 3 GTX

Samtidig som den overnevnte stasjonsvognen så dagens lys, dukket «lillebror» ID.3 GTX  også opp i dag. 

ID. 3 GTX blir Volkswagens første helelektriske alternativ til legendariske Golf GTI.

Den får bakhjulsdrift i likhet med dagens ID.3-modeller, men med betydelig mer effekt på 286 hk og dreiemoment og 545 Nm. 

Salgsstart av ID.7 GTX stasjonsvogn og ID.3 GTX planlegges til sommeren, og de første bilene forventes til landet andre halvår.

Priser er ikke oppgitt, men det importøren mener er en «veldig godt utstyrt» Pro Exclusive-utgave av ID.7 stasjonsvogn starter på kroner 579.900. I den grad det er en pekepinn.

Powered by Labrador CMS