-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Honda e:Ny1
Hvorfor så tradisjonell?
Der Hondas lille, vidunderlige e vekker både oppsikt og er proppet med finurlig teknikk, treffer nyheten med det snodige navnet e;Ny1 så midt på treet at prisen umiddelbart ble satt ned med 40.000 kroner.
At en ny og i utgangspunktet helt greit priset bilmodell kampanjeselges med inntil 40.000 kroner i avslag allerede før et eneste eksemplar har nådd kundene, lover ikke godt. Honda forklarer prisdroppet på e:Ny1 (uttales «anyone») med tøff konkurranse og at viktige konkurrenter er satt ned i pris.
Greit nok det, men så er kanskje ikke 4,39 meter lange og kompakte e:Ny1 verd mer slik konkurransebildet for elbiler nå ser ut. I prisbildet 360.000 til 410.000 kroner kjemper mange merker om oppmerksomhet, ikke minst kinesiske.
Handicapet til e:Ny1 ligger i null mulighet til tilhengerfeste, takstativ og å tre skiene gjennom skiluke i bakseteryggen. 40/20/40 delt bakseterygg hadde hjulpet, men her splittes ryggen 40/60. Frunk har den heller ikke.
Lykkes ikke Honda med e:Ny1, skal det betydelig innsats til for å løfte dem fra å være et nisjemerke for spesielt interesserte, til å jafse i seg kunder med stor appetitt.
Frekke og flotte e
Honda sier rett ut at elbiler helst bør lades hjemme og at hurtigladefarten er satt så lavt for å ha maksimal temperaturkontroll på batteriet i ladeprosessen og for å maksimere levetiden på batteriet
Med e:Ny1 går Honda fullstendig motsatt vei. Knapt noe ved denne bilen bryter nytt elbilland, det den bærer til torgs veier ganske så gjennomsnittlig i elbilverden og den kjører også helt gjennomsnittlig, hvilket de aller fleste som reflekterer på e:Ny1 vil synes er mer enn godt nok.
Med 204 hk/310 Nm sprinter e:Ny1 til 100 km/t på 7,6 sekunder, en innsats som for få år siden ble sett på som oppsiktsvekkende for en liten familiebil - helt til Tesla omdefinerte begrepet ytelse. Tre programmer, eco, normal og sport tilbys.
Helst lade hjemme
Merkevaren redder e:Ny1. Hondas gode renomme veier fortsatt tungt, så får det heller være at DC-ladefarten ikke er skrudd høyere enn 78 kWt hvilket betyr at e:Ny1 trenger rundt 45 minutter for å lades fra 10 til 80 prosent kapasitet (fabrikktall). Honda sier rett ut at elbiler helst bør lades hjemme og at hurtigladefarten er satt så lavt for å ha maksimal temperaturkontroll på batteriet i ladeprosessen, for igjen å maksimere levetiden på batteriet.
WLTP-strømforbruk oppgis til 18,2 kWt/100 km, er oppsiktsvekkende høyt og trolig svært konservativt oppgitt. Vårt testforbruk under den internasjonale lanseringen i Oslo endte på 15,1 kWt/100 km.
Et lys tennes i ladeluken så snart den åpnes, men å plassere ladeluken i fronten synes ikke spesielt smart med tanke på salt, snø og is. Spør Nissan Leaf- og MG ZS-eiere om hva de mener om slik lukeplassering.
412 km rekkevidde
For å grave nærmere i batteritallene: Rekkevidden oppgis til 412 km hentet ut fra 62 kWt netto batteripakke. Det holder for de fleste, men burde vært bedre sett i forhold til pakken størrelse. Peugeot henter ut samme rekkevidde fra 50 kWt netto batteri i oppgradert og ikke langt unna like store og rommelige e-2008.
e:Ny1 trekker på forhjulene og firehjulsdrift er ikke tema. To utstyrsvarianter tas hjem. Elegance prises til 359.900 kroner, 40.000 kroner under opprinnelig prisestimat. Legg på 50.000 kroner til Advance (som er ned 30.000 kroner), og bilen oppgraderes med varme i rattet som egentlig bør være standard i alle nye biler i Norge, elektrisk baklukeåpning, panoramaglasstak, 360 graders kamera og parkeringsassistent, for å ha nevnt litt fra pakken. Bagasjerom i to nivåer laster 361 liter før seterygger legges ned og volumet øker til 1.176 liter.
Knapt noe ved denne bilen bryter nytt elbilland
Rimeligste beste valg
Jeg tror den rimeligste varianten, selv uten rattvarme og glasstaket, gir mest bil for pengene.
Takk og pris for store speil og DAB-radio som virker. Det siste gjelder slett ikke alltid hos de kinesiske konkurrentene. Likeledes fungerer skjermteknologien godt med usedvanlig logisk tilnærming til innholdet på den tredelte og 15,1 tommer store dashbordskjermen. Øverst et godt navikart, på midten radiofunksjonene og all nødvendig og informativ bruks- og kjøreinformasjon og nederst innstillinger for klimaanlegget. Her har mange produsenter noe å lære av Honda.
Oppsummert
Overraskende tradisjonell elektrisk Honda, kompakt og kjører bra, men mangler viktige funksjoner som mulighet for tilhengerfeste og takstativ.
Honda e:Ny1
Pris Elegance | Kr. 359 900 |
Pris Advance | Kr. 409 900 |
Motortype | Elektrisk |
Motorytelse | 204 hk/315 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,6 sekuner |
Toppfart | 160 km/t |
Batteri (brutto) | 62,0 (68,8) kWt |
Lading DC/AC | 78/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 45 min |
Strømforbruk | 18,2 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 412 km |
V2L/230V | Ikke |
Dimensjoner (L/B/H) | 439/179/158 cm |
Akselavstand | 261 cm |
Bilvekt | 1 730 kg |
Nyttelast | 425 kg |
Bakkeklaring | 14,2 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 361 - 1 176 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Inkl levering |