Ny kø-generator hos Skoda-forhandlerne

Skoda lanserer nå en ny variant av sin populære elbil – Enyaq Coupé iV. Serien toppes av en RS-versjon.

Publisert

Ifølge OFV ble det registrert 5711 nye Enyaq i 2021, hvilket gjorde den til Norges syvende mest solgte modell bak Mustang Mach-E. Men fortsatt er det lange ventelister på en bil som har slått meget godt an i elbillandet Norge.

Kortere ventelister blir det ikke nå som Skoda lanserer Enyaq Coupé – en mer sportslig versjon som ligger tettere opptil konseptet som startet ballet på Genève-utstillingen i 2019Vision iV.

Nykommeren skal produseres side om side med Enyaq iV ved Skodas hovedanlegg i Mlada Boleslav i Tsjekkia. Disse er de eneste biler på MEB-plattformen som bygges utenfor Tyskland.

Coupé-utgavene leveres som standard med panorama soltak som strekker seg hele veien fra frontrute til bakluke. Sotet glass sørger for at interiøret ikke blir overopphetet selv om sola steker.

Ifølge Skoda har bilen beholdt sine praktiske egenskaper på tross av den mer sportslige designen. De lover god innvendig plass og et bagasjerom på 570 liter, kun 15 liter mindre enn i SUV-en.

Serien toppes av Skodas første elektriske RS-modell som skiller seg ut med et spesielt panser, karosserifargede sideskjørt og elegante felger i dimensjon 19 eller 21 tommer.

Crystal Face grill med 131 LED-elementer er standard i RS-utgaven og kan bestilles til de øvrige utgavene.

Enyaq Coupé iV kan leveres i fire styrkegrader og kunder kan velge mellom drift på bakhjulene eller på alle fire.

Rimeligste modell blir Enyaq Coupé iV 60 med en batteripakke på 62 kWt (58 kWt netto) med bakhjulsdrift og maks effekt på 132 kW (150 hk).

Enyaq Coupé iV 80 er også bakhjulsdrevet, men har et større batteri på 82 kWt (77 kWt netto) og en effekt på 150 kW (204 hk). Velger du iV 80x får du tilsvarende batteripakke, men en ekstra motor på forhjulene sørger for firehjulsdrift og en samlet effekt på 195 kW (265 hk).

Øverst på stigen troner Enyaq Coupé RS iV med firehjulsdrift, maks effekt på 220 kW (299 hk) og maks dreiemoment på 460 Nm. Den gjør null til hundre på 6,5 sekunder og har en potensiell toppfart på 180 km/t – 20 km/t mer enn de øvrige variantene.

RS-utgaven har et mer sportslig oppsett og skiller seg ut med sorte designdetaljer og en rød refleksstripe tvers over hekken.

Designen sørger for redusert luftmotstand med en Cd-verdi på 0,234 som bidrar til økt rekkevidde. En iV 80 har oppgitt rekkevidde basert på WLTP-syklusen på 545 kilometer – 17 km mer enn SUV-en.

Enyaq Coupé kan trekke tilhengere med vekt inntil 1400 kg.

– Interessen for coupé-utgaven har vært voldsom helt siden konseptutgaven ble vist første gang, og vi planlegger nå for å åpne salget i Norge rett over påske. Da kommer også norske priser, men jeg kan allerede nå slå fast at vi skal levere på forventningene om mye bil for pengene, lover Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller AS.

Skoda-sjefen håper leveringssituasjonen bedrer seg i løpet av året, men kan ikke love det når Skoda nå har lansert coupé-utgaven av svært populære Enyaq.

Parallelt med verdenslanseringen er ett eksemplar av bilen på snarvisitt i Norge med salgsstart rett etter påske.

Først slipper Skoda RS-utgaven som med 299 hk blir den til nå kraftigste RS fra Skoda og akselerasjon til 100 km/t på 6,5 sekunder. Trolig går det kun dager fra prisen på RS er klar til også de andre variantene slippes.

– Tidslinjen er ikke klar ennå, sier Meiner til BilNorge.

Skoda antyder at de første kundebilene vil være i Norge før sommerferien.

Coupé er en den lekrere, men litt mindre praktiske varianten av Enyaq, men til tross for kupe-formen er det fortsatt god takhøyde i baksetet. Bilen bygges over samme tekniske lest som Enyaq SUV. Bagasjerommet krympes kun med 15 liter, det vil si fra 585 til 570 liter.

– Med Enyaq Coupe tar vi Skoda til neste nivå, fortsetter Meiner, hvilket betyr å jobbe for å krysse grensen på 10.000 utleverte biler i år.

Powered by Labrador CMS