-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Farlig å fjerne varseltrekant på medisiner
Oslo (NW): Motorførernes Avholdsforbund (MA) advarer sterkt mot å fjerne varseltrekanten på medisiner. – Det er skremmende at nye tiltak innføres uten at konsekvensene blir utredet ordentlig, mener MA.

Den røde varseltrekanten på medisiner, som varsler at du ikke skal kjøre bil når du har tatt medisinen, forsvinner fra årsskiftet. I praksis betyr det at det blir lov å kjøre bil etter å ha tatt legemidler som i dag har varseltrekant.
Statens legemiddelverk mener at en forbedring av pakningsvedleggene som forklarer mulige bivirkninger, gjør trekanten overflødig. MA mener at dette er utilstrekkelig.
– Dagens ordning gir et tydelig signal om at det kan være farlig å kjøre bil etter å ta tatt medisiner som er merket med varseltrekant. Vi har sett en rekke eksempler på at misbruk av medikamenter kan føre til katastrofale ulykker i trafikken, sier avdelingsleder Bjarne Eikefjord i MA til Newswire.
Skeptiske
Transportøkonomisk institutt (TØI) mener det er påfallende at verken Samferdselsdepartementet, SINTEF, Statens vegvesen eller interesseorganisasjoner som MA er tatt med i høringsrunden.
– Vi reagerer på at vi som arbeider direkte med trafikksikkerhet, ikke skal være med å vurdere en så viktig forskriftsendring, sier forsker Terje Assum i TØI.
Også seniorforsker Gunnar. D. Jenssen i SINTEF mener at det er feil å endre dagens system.
– Vi vil ikke fjerne varseltrekanten, fordi vi vet at visse medikamenter gir nedsatt kjøreevne. Derfor er det beklagelig at kun det medisinske aspektet vurderes og ikke hensynet til trafikksikkerheten, sier Jenssen.
Glemmer de eldre
Jenssen har ikke tro på at alle greier å lese de nye pakningsvedleggene, som i praksis skal erstatte den røde trekanten.
– Statens legemiddelverk legger opp til at legene og apotekene skal ta ansvar for å gi den enkelte pasient informasjon om de kan kjøre eller ikke. Det er bra, men ikke nok. Svært mange som bruker medisiner er eldre som ikke greier å lese liten skrift, sier han.