Klar for vinteren?

Du har sikkert funnet frem varme klær og fottøy. Båten er for lengst på land og hageredskapen i hus. Men har du tenkt over at også bilen har behov som skal tilfredsstilles for at den skal frakte deg trofast gjennom vintermånedene?

Publisert Sist oppdatert
Motor

Det er også viktig at du jevnlig sjekker oljestanden og eventuelt etterfyller slik at du ligger mellom minimums- og maksimumsmerket på peilepinnen. Sjekk med ditt verksted eller servicestasjon hvilken olje du har fra før, og bland ikke forskjellige typer.

Pass også på at du benytter syntetisk eller halvsyntetisk olje i tykkelse 5W-40 eller tilsvarende i vintermånedene. Tykk olje kan gi startproblem på kalde dager og medvirke til økt slitasje på motoren.

Motorvarmer / Kupévarmer
En del har utstyrt bilen sin med motorvarmer og/eller kupévarmer. Disse finnes i forskjellige typer og er som regel drevet elektrisk eller på bilens drivstoff, bensin eller diesel. Sjekk at utstyret fungerer som det skal før vinteren setter inn. En elektrisk motorvarmer har gjort sitt og sørget for maksimal oppvarming av motoren i løpet av 2-3 timer. Bruk derfor gjerne et tidsur som starter oppvarmingen et par timer før bilen skal benyttes.

Vær oppmerksom på at bensin/diesel-varmere av typen Webasto eller lignende benytter bilens batteri for drift av vifte som varmer opp kupéen, selv om varmen genereres fra bilens drivstoff. På spesielt kalde dager bør slike varmere ikke benyttes over for lang tid da dette kan medføre flatt batteri slik at du ikke får startet bilen. Da hjelper det lite at kupéen er behagelig varm og vinduene duggfrie.

Batteri
På kalde dager har batteriet nedsatt kapasitet. Sjekk væskenivået neste gang du er innom bensinstasjonen, og sørg eventuelt for etterfylling. Normal levetid for et batteri er 4-5 år og kapasiteten reduseres gradvis gjennom denne perioden. Sørg for rene poler uten irr, og god kontakt fra batteriet til generatoren og startmotoren. Sett inn polene med syrefritt fett som for eksempel vaselin.

Ha gjerne liggende en hurtiglader i garasjen og legg et sett med startkabler i bilen. På den måten kan du få hjelp av andre i en vanskelig situasjon eller selv opptre som en reddende engel for venner eller naboer i nød.

Dørlister
På kalde dager, og spesielt etter brå temperaturomslag, kan du oppleve at bildørene fryser. Dette unngår du ved å sette inn gummilister med silikonfett som du finner på bensinstasjoner eller hos din bilforhandler. Dette er spesielt viktig når bilen vaskes vinterstid. Sørg da først for å tørke grundig rundt døråpningene før du setter gummilistene inn med silikonfett.

Vinduer
Urene vinduer gir lettere dugg på kalde dager. Sørg derfor for en skikkelig rengjøring av bilens interiør og vindusflater før vinteren. Vinduer vaskes med spesiell vindusrens eller med de midler du benytter for rengjøring av vinduene hjemme. Vær spesielt nøye med å tørke vinduene nøye godt du vasker dem på vinteren.

Dørlåser
Står bilen parkert utendørs på vinteren, er det en vanlig opplevelse at dørlåsene fryser igjen slik at du ikke får satt inn nøkkelen. Dette skjer som følge av fuktighet i sylinderen og kan unngås ved jevnlig bruk av låsespray eller ved bruk av låsolje før kulda setter inn. Kjøp et par beholdere med låsespray som du oppbevarer utenfor bilen, og gå gjerne med en i lomma. Ved vask på vinteren bør du dekke over nøkkelhull med tape og være spesielt nøye med å spraye godt inn i alle bilens låser etterpå.

Spylervæske
Dersom du har benyttet vann eller såpevann i spylertanken på sommeren, må du sørge for å bytte til spylervæske som tåler minimum 15 minusgrader før vinteren setter inn. Bruk av feil væske kan medføre store skader på pumpe og slanger.

Vinterdekk
Om du skal velge piggdekk eller piggfrie vinterdekk avhenger av forholdene der du kjører mest. Piggdekk er best egnet på is mens de piggfrie egner seg bedre og gir økt komfort på saltede asfaltveier. Sjekk gjerne Bils test av 15 piggfrie vinterdekk for å finne ut hvilket av disse som egner seg best for ditt kjøremønster.

Påbudt mønsterdybde for vinterdekk er 3mm, men Bils Kjell Magne Aalbergsjø anbefaler en minimumsdybde på 5mm. Sjekk at dekkene har en jevn slitasje og at kantene er intakte. Dersom du slurvet med dekkvasken før vinterdekkene ble stuet vekk i vår, er det viktig at du foretar denne nå. Pass også på å fjerne småstein som har festet seg i mønsteret. Bruk et avfettingsmiddel for å rengjøre dekkene før du skyller dem med mildt såpevann. Før dekkene monteres skal de ha en tørr overflate for å gi best mulig grep. Vask også dekkene og fjern småstein i løpet av vinteren for å opprettholde deres gripeevne på snø og is.

Bruk av varmeapparat / klimaanlegg
Når du setter deg inn i en kald bil, vil du ofte oppleve at det danner seg dugg på vinduene etter noen minutters kjøring. Når du må feie bort snø eller skrape is, bør du starte bilens motor og sette på vifta på full styrke mot vinduet før du igangsetter denne operasjonen. Vær nøye med å fjerne is og snø fra samtlige vinduer, lykter og, ikke minst, fra luftinntaket som sørger for at varmeapparatet fungerer som det skal. Fei også snø av taket, ellers vil denne etter noen minutter befinne seg på rutene dine når du starter kjøreturen. Sett deg så inn i bilen og vent med å kjøre til du har klar sikt gjennom rutene. Mange ulykker vinterstid inntreffer på grunn av dårlig sikt grunnet dugg, snø og is.

På dager med tett snøvær kan det danne seg iskladder på vindusviskerne. Dette unngår du ved å rette kjølig, frist luft mot frontruta mens du eventuelt retter varmen mot gulvet i bilen. På biler med automatisk klimaanlegg bør du slå av automatikken og rette varmen mot gulvet.

Hold avstand
Svært mange kollisjoner oppstår grunnet for liten avstand mellom bilene i en kø. Dette bør du være ekstra oppmerksom på ved kjøring på glatte vinterveier. Vær oppmerksom på at bilen foran deg kan kjøre på dekk som egner seg bedre for det aktuelle underlaget og derfor kan han betydelig kortere bremselengde enn du selv har. Generelt har vinterdekk vesentlig lengre bremseavstand enn sommerdekk, både de med og de uten pigg.

Vær også oppmerksom på at andre trenger ekstra bremselengde når du skifter fil eller nærmer deg et kryss, så vær nøye med å gjøre deg sett med riktig signalgiving. Kjør aktivt, men ikke aggressivt på de krevende forholdene du utsettes for på norske vinterveier. Og husk at fartsgrensene er veiledende og at det er ditt eget ansvar å tilpasse farten etter forholdene.

Powered by Labrador CMS