-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sitter sykkelen som den skal?
Mange kjører ulovlig når de transporterer sykler bakpå bilen, ifølge Utrykningspolitiet.

Når sykler plasseres på stativ bakpå bilen, skal lasten utstyres med ekstra skiltplate og lys ytterst.
– Vi ser at mange ikke kjører forskriftsmessig når de frakter sykler på denne måten. Det går ut over trafikksikkerheten, sier politiførstebetjent Ståle Jacobsen i Utrykningspolitiet i Vestfold og Telemark.
Problemet med det er først og fremst at baklysene blir mindre synlig, mener Jacobsen, særlig hvis sykkelen har tykke terrengsykkeldekk eller du har flere sykler bakpå.
– Registreringsnummeret skal synes, men det viktigste er at bilføreren i bilen bak ser når du bremser eller setter på blinklyset. Vi går snart mot mørkere kvelder og redusert sikt. Da blir synlige billys enda viktigere, sier Jacobsen.
Sjekk tilkoblingen
Om få dager skal over 14 000 sykler fraktes til og fra Birkebeinerrittet. UP i Vestoppland og Gudbrandsdalen minner deltakerne om hva som er lovlig frakt.
"Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet. Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks", heter det i lovverket.
Å stanse biler som ikke følger regelen, står ikke øverst på prioriteringslisten, innrømmer UP. Men blir du stoppet, får du ikke kjøre videre før sykkelen er forsvarlig lastet.
– Når så mange kjører uten ekstra skilt, tyder det på at regelverket må være ukjent for nordmenn flest, tror Tommy Fredriksen, daglig leder i Biltema Norge. Biltema er en av flere aktører som kan tilby en enkel løsning på problemet.
Verken pris eller monteringsvansker bør være unnskyldning, mener han. Platen med lys og nummerplass festes på stativet eller på sykkelen.
– Sørg for at du sjekker at det elektriske uttaket ved tilhengerfestet er i orden. Det er mange som nesten aldri kjører med tilhenger og tilkoblingspunktet kan over tid slutte å fungere på grunn av skitt, rust eller små sammenstøt ved rygging, sier Fredriksen.
På taket
Du kan også feste sykkelen på taket. En dobbeltsidig bøyle låser sykkelen i oppreist stilling.
– Da behøver du ikke å tenke på ekstra lys, men det blir ekstra viktig å huske på at sykkelen er der når du kjører under broer og inn i garasjen, sier Biltema-sjefen.