-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford med Supervan den Tredje
Det er morsomt når bilfabrikkene tar seg tid og råd til å ha det morsomt. Ford er, på tross at de har visse problemer med å møte aksjonærenes behov, fremdeles en bilfabrikk med smilet på lur. Supervan 3 er vel et typisk eksempel på det.
Rex var ikke akkurat en som var forsiktig med pedalen til høyre (han er fremdeles en av de raskeste, nå driver han med spesielle oppdrag for GM i USA, mens kona jobber med Special Events for hele bilindustrien – driftig familie) og den bilen vi møtte da var en som virkelig satte pris på massasje av gasspedalen.
Nå ha Fords muntre Boreham-ingeniører tatt en DFL motor, Cosworths langslag-utgave av sin DFV Formel 1 motor (verdens mestvinnende?) og puttet den oppi en Transit. En ganske modifisert Transit – bør vi vel tilføye. Den debuterte på et Lastebilløp i England i midten av 80-årene. Det gjorde et visst inntrykk da denne mursteinen gikk gjennom fartsmålingen med nesten 300 km/t i toppfart!
Men allerede før det hadde Ford gjort et annet Transit-stunt. Den opprinnelige SuperTransit kom i 1971, bygget av folk som åpenbart fremdeles var speeda på Le Mans suksessene til GT 40. For bilen var utstyrt med Le Mans vinnerens 400 hesters V8 motor og ikke bare kjørte den (enda mer murstein enn nummer to – de så jo ut som en slags Transiter, begge to) rundt Brands Hatch som en racerbil – på langsiden ble den målt til 240 km/t.
Derfor skulle man kanskje trodd at siden den nye GT 40 kloningen nå er i ferd med å leveres ut fra amerikanske Ford-forretninger, ville man bygge en ny Transit SuperVan på basis av den. Feil. Og Riktig.
For jommen har ikke Ford bygget en ny SuperTrance, men den er basert på noe helt annet enn amerikanske GT. Her er det faktisk masse racing-ingeniørarbeid som er pakket inn under det utvilsomme Transit-skallet. Uavhengig justerbart oppheng for alle fire hjul for eksempel, Brembo kalipere på 279 mm ventilerte karbonskiver, 10x 13 felger foran og 12 x 13 bak. Fem trinn fra Hewland overfører Pro Sport 3000-spesifikasjonene fra motoren. Det vil si 3 liters på-langs-V-sekser med snaue 260 hester. 24 ventiler og doble overliggere – det hele pustet på med ganske heftig ånde av Cosworth. Siden bilen bare veier 890 kg (uten last, for det er jo en varebil vi snakker om) har den solide aks-egenskaper (regner vi med), men toppfarten stopper på 240 km/t.
Men med de enorme spoilerne foran og bak trenger den ikke en vanvittig toppfart for å vekke oppsikt. Og det er jo nettopp det den skal. Den blir sentral i neste års feiringer av Transitens 40 års jubileum.