-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk Up-tur
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner tirsdag er Volkswagens lille elbil en av hovedaktørene. BilNorge.no har kjørt bilen og forteller deg hva du faktisk får for 182.700 kroner.
Nissan og Mitsubishi har banet veien, nå står vi foran en bølge av elektriske biler signert de store bilprodusentene. Volkswagen er selvsagt ikke noe unntak, og i Frankfurt står både produksjonsklar e-Up og den kommende elektriske utgaven av Golf.
Volkswagen har i likhet med Ford valgt å bygge sine elektriske biler på eksisterende modeller, i stedet for å starte fra bunnen av som BMW, Nissan og Renault har valgt.
Fordelene er selvsagt opplagte, lavere kostnader takket være identiske deler, og enklere styring av produksjonskapasitet i forhold til etterspørselen.
Svært lik
Volkswagen har selvsagt ikke kastet seg på elbilbølgen sånn på innfall, selskapet har jobbet lenge, men har trolig ikke sett noe stort poeng i å bruke mye penger på å markedsføre et produkt som frem til nå har hatt en ganske begrenset kundegruppe.
Det er ikke mye som skiller den elektriske Up’en fra resten av familien, det vil si om du ser bort fra den 82-hesters elektriske motoren som yter 210 Newtonmeter på maks.
Litium ion-batteriene sitter plassert under gulvet, og veier 230 kg – det betyr at du ikke mister noe bagasjeplass, samtidig som tyngdepunktet i bilen er svært lavt.
Bedre
Som alltid, når du setter deg bak rattet på en elektrisk bil og gir gass, er det følelsen av den trinnløse kraften og den manglende motorlyden som er mest fascinerende.
0-100 går unna på 12,4 sekunder, men opp til 70 kjennes den svært rask ut inne i byen.
Styrefølelsen er på det jevne – omtrent som du kjenner igjen fra bensinutgaven, og bilen finner seg godt til rette i trange bygater.
Mest overraskende er at du ikke kjenner mye til vekten, 1140 kilo er ikke spesielt lite i en småbil, men trolig maskeres en del av det bort av et lavt tyngdepunkt og fint moment.
Litt tilvenning
Volkswagen har introdusert en smart løsning for regenerering av energi som løser et av problemene med elektriske biler. I jakten på økt kjørelengde har vi vent oss til en voldsom bremsefølelse så snart du slipper gasspedalen.
Det kan være greit i enkelte sammenhenger, men i en del situasjoner er det lite hensiktsmessig, både rent komfortmessig, men også når det gjelder å kjøre så effektivt som mulig.
e-Up har løst dette ved å introdusere fire ulike nivåer for regenerering. Disse styrer du ved å bikke girvelgeren sideveis.
Det krever litt tilvenning, men når du har gjort det noen ganger finner du greit det som passer best for deg.
Du kan også enkelt bruke dette som et alternativ til å bremse, nesten som å bruke giret på en vanlig bil i nedoverbakker, eller inn mot lyskryss.
160 kilometer
Oppgitt rekkevidde for e-Up er 160 kilometer, men Volkswagen sier at en realistisk rekkevidde for bilen vil være over 120 kilometer på sommertid, og kanskje ned mot 80 på vinteren.
Undertegnede startet med rundt 90 kilometer rekkevidde da jeg startet på den rundt 30 kilometer lange testsløyfa, og endte opp med å ha 86 igjen da jeg returnerte, noe som først og fremst viser at jeg hadde en mer økonomisk kjørestil enn vedkommende som kjørte bilen før meg…
Interessant konkurrent
Up er først og fremst en bybil – kanskje enda mer i en elektrisk utgave. Dette er en liten, billig bil, med enkelt interiør, men med kjent Volkswagen-ergonomi og kvalitetsfølelse.
Lading vil ta ni timer via en vanlig ladeplugg og en halvtime om du har tilgang til hurtiglader. Sammen med flere andre produsenter har Volkswagen deltatt i utviklingen av en ny standard for hurtiglading, som også er blitt den nye standarden for EU.
Fra før vet vi at e-Up kommer med fem år / 100.000 km Norgesgaranti på bilen og åtte års fabrikkgaranti på batteripakken.
Naturlig nok står Norge langt foran på listen for introduksjon av bilen, som allerede kan bestilles hos forhandlerne.
Motor: | Permanent synkron |
Effekt: | 60kW (80 hk), 210 Nm |
Mål: | 354/164/148 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 242 cm |
Bagasjevolum: | 250 - 923 liter |
Egenvekt u/fører: | 1139 kg |
Aks. 0-100 km/t: | 12,4 sek |
Toppfart: | 130 km/t |
Pris fra: | Kr 182.700 |