Bilde av interiørBilde av interiør

Bilde av interiør
Bilde av interiør
Bilde av i-VTEC motorBilde av i-VTEC motor

Bilde av i-VTEC motor
Bilde av i-VTEC motor
Stort bilde forfraStort bilde forfra

Stort bilde forfra
Stort bilde forfra
Stort bilde skrÃ¥ bakfraStort bilde skrå bakfra

Stort bilde skrå bakfra
Stort bilde skrå bakfra
Stort bilde skrÃ¥ forfraStort bilde skrå forfra

Stort bilde skrå forfra
Stort bilde skrå forfra

Lommeracer fra Honda til Geneve

Honda debuterte sin nye Civic i Paris sist høst. Til Geneve har de tatt med seg R-versjonen, en heftig ”lommeracer som blant annet skal utfordre Ford Focus RS.

Publisert
Klikk her

Strømlinjeformet
Et potent utseende sørger også for at bilen skiller seg ut fra sine mer sedate søsken. Civic R har fått aggressive spoilere og sideskjørt samt 17-tommers felger med 205/45 R17-dekk som standardutstyr. Og, ifølge Honda, er spoilerne designet for å gi bilen optimale aerodynamiske egenskaper. Altså, ikke bare for utseendets skyld.

Tydelige Type R-logoer strategisk plassert kombinert med forkrommede eksosrør er også viktige elementer for å understreke at dette er ikke en hvilken-som-helst Honda. Fargeutvalget er begrenset, du kan velge mellom rød, sort og sølv.

Honda Civic R får sine krefter fra en nyutviklet 2-liters i-VTEC motor som leverer 200 hk. Kreftene overføres til framhjulene gjennom en 6-trinns tettsteget gearkasse. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t går unna på i underkant av 7 sekunder.

Senket og stivet
Understellet er senket med 15mm og står selvsagt i stil med bilens ytelser gjennom fastere fjærer og dempere. Civic R har store, kraftige bremser og et stivere karosseri enn de øvrige modellvariantene i serien for å tåle de G-krefter den er ment å bli utsatt for.

Bilens sportslighet finner du igjen i interiøret. Her er det instrumenter med hvite skiver, solide bøtteseter med R-logo og gearspak og trimming i titanfarget metall.

Honda Civic Type R settes i produksjon over sommeren og de første kundene får sitt eksemplar levert i oktober. Prisene er foreløpig ikke bestemt, men med norske HK-fiendtlige avgifter blir det en kostbar bil i Norge. Hvis den i det hele tatt kommer hit.

Powered by Labrador CMS