Snart klart for Artega

Gjennom en del utstillinger de siste 12 månedene har vi kunnet følge det spennende tyske Artega-prosjektet. Nå er de første produksjonsmodellene snart på gata.


Publisert

Gjensyn
Det er ett år siden vi møtte Karl-Heinz Kalbfell et sted vi ikke ante han skulle være. Denne ex-BMW-manageren fikk først ansvar for Alfa Romeo, deretter ble han flyttet til Maserati, og plutselig, Genève i fjor, stor han på en stand som het Artega.

Les mer i "Et nytt merke"

Artega, ble vi fortalt, skulle bli en ekte sportsbil fra Tyskland. Ikke noe sci-fi-prosjekt. Ikke noe uoppnåelig på italiensk superbil-nivå. Teknisk avansert, men ikke verre enn at de fleste oppegående verksteder skulle kunne klare det.

Paragon
Bak denne innsatsen sto et selskap som heter Paragon. Fullstendig ukjent for de av oss som tror av at bilbransjen består av bilprodusenter.

Men velkjent av alle bilprodusenter som er avhengig av en tett underskog av leveringsdyktige underleverandører med friske ideer.

Paragon er blant annet meget gode på dashbord og displayer (en av prestisjekundene deres er Bugatti), derfor finner vi blant annet en del originale ideer blant instrumentene på Artega – for eksempel en G-viser som måler kreftene både sideveis og i lengderetning (aks- og bremsekrefter).

Men det Paragon virkelig har kunnet bidra med er kapital til konstruksjon og utvikling, og til bygging av et helt nytt produksjonsanlegg som nå nærmer seg fullføring.

På vei
Det betyr at denne kompakte coupéen, med det solide hoftepartiet (designet av Henrik Fisker) snart vil være klar til levering for alle som synes 75.000 euro er en grei pris.

For det får man 4010 x 1880 x 1180 mm og 1100 kg, drevet av en VW V6 motor på 3,6 liter med 300 hk og masse Paragon elektronikk om bord.

Fra shift-by-wire teknologi til Paragons ryggekamera og mobiltelefonløsning Og i komfortable omgivelser kan du se tilbake på at de første 100 nådde du på ca. 5 sekunder og at du er på vei mot 275 km/t.

Intro 2008
Sannsynligvis er du for sent ute til å bestille en av de 99 spesielle ”Intro 2008”-modellene, med blant annet ytterfarge som aldri skal bli gjentatt etter den første serien.

Men fremdeles er det kanskje mulig å få en bil i år. Rett før påske var det 150 faste bestillinger.

Man planlegger å bygge 170 i år. Neste år skal det produseres 320 enheter og i 2010 skal man opp i 480.

Til nå har hele prosjektet gått på skinner, så det skulle ikke forundre meg om de treffer produksjonsmålene eksakt heller.

Powered by Labrador CMS