-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et nytt skjelett – på hjul
Etter Ariel Atom og KTM X-Bow har vi en ny deltaker i denne klassen: japanske Phiaro P75.
Jeg har aldri hørt om dem, men Phiaro er åpenbart et japansk bildesign- og konstruksjons-konsulent firma. Stiftet i 1939, derfor er det selvfølgelig logisk at de tar med seg sin P75 for å feire 76-årsdagen her i Genève.
Dette skal altså være en bursdagspresang til alle de bilglade folkene som jobber i foretagendet. Alle 240 av dem, som er fordelt på en rekke lokasjoner i Japan, pluss et representasjonskontor i Shanghai.
Og i god stil døpte de også bilen sin P75 CIPHER. Som ikke betyr siffer, men står for CAE Integrert PHiaro (navnet på gruppen) Engineered Racerbil. (Skjønte ikke du det heller på første forsøk?)
Leken
Kunne de ikke gjort det enklere og døpt den i samme ånd som bilen er konstruert med? For her er åpenbart «leken» et viktigere styringsverktøy enn «pompøs».
Det vi fikk se er altså 506 kg glad vanvidd – med plass for to!
Den har en helt grei 1,5-liters bensinmotor (rett fra Toyota?) med snaue 150 hester – ikke noe drama der. Men allikevel 240 hester per tonn burde kunne merkes, spesielt hvis det er dårlig vær, for dette er åpent.
Under skallet er det en rekke av de krumme rørene vi kjenner fra Ariel og som er med på å sørge for stivheten.
Her er de dekket med nesten enda flere plater enn KTMs X-Bow slik at innrykket blir en sportsracer, med fullt karosseri. Men det er allikevel detaljer her som gjør denne til noe av det magreste vi har sett de siste årene.
Blikkfang
Jeg går ut fra at dette er en bil der du måler 15 smil/km, men skjønner ikke helt hvorfor den var i Genève. Det var intet aktivt salg av tjenester til bilindustrien så lenge jeg sto der. Og det var definitivt ingen planer om å få bilen på markedet.
Men det var gøy å se at også japanerne kan tenke selv i denne retningen, og ikke bare kopiere.
OK. Du gir deg ikke? Den måler 364x175x105 cm, har en akselavstand på 235 og måler ca. 149 cm mellom 16-tommerne. 55 profil foran, 50 bak.
Og med disse målene må motoren komme fra Toyota og heter 1NZ-FE og stamme fra 2005 da den hadde rundt 70-60 hester og enormt trimmingspotensiale.
Med litt forsinket bevegelse på innsugingsventilen ble den døpt Atkinson-motor (helt feil) og brukt i noen av hybridbilene.
Men Phiaro-gruppen er forhåpentlig imponert av den.