Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar
Brabus B63 620 Widestar

Belsebubs Geländewagen

Absurditeten i en G 63 AMG burde være nok for de fleste. Brabus har likevel funnet snaut 100 hester, og resultatet er noe som ligger midt mellom pengeskap og rakett.

Publisert Sist oppdatert

Brabus B63 620 Widestar er det ikke helt beskjedne navnet på den siste kreasjonen som tuningfolket i Bottrop har tatt med seg til Essen Motor Show.

Basis er en G 63 AMG med 5,5-liters V8 Biturbo som i utgangspunktet leverer 544 hestekrefter når den kommer fra det halvmanuelle samlebåndet i Affalterbach.

LES: Vår prøvekjøring av Mercedes G 63 AMG

Etter at den har vært innom Brabus har effekten steget til 620 hester. Det som sørger for at 0-100 tar 5,1 sekunder – noe som plasserer bilen i en særdeles sportslig liga.

Moderat er tydeligvis ikke det samme i alle land, for Brabus skriver i pressemeldingen at de har «øket turbotrykket moderat, og endret på tenning og innsprøytning» for å oppnå kraftøkningen.

Det kan være på sin plass å ta med at dreiemomentet også øker fra 760 til 820 Newtonmeter fra 2000 omdreininger.

Bøs eller snill
Det er allerede mye lyd i en G 63 når du slipper V8eren løs. Brabus har selvsagt også tatt dette noen hakk opp.

Takket være et nytt sportseksossystem kan du imidlertid velge hvor mye du skal bråke. På rattet har Brabus montert en knapp som kalles «Coming home» - og et trykk på denne skal gjøre det mulig å dempe lyden slik at du kan snike deg inn i oppkjørselen uten å vekke kone, unger og resten av nabolaget.

Om morgenen kan du i stedet slå den over i Sport, slik at alle hører at du raser avgårde til meglerbordet før de selv har fått tatt knekken på den første Nespresso-kapselen.

Brabus har utstyrt sin B63 med hendler bak rattet slik at man også manuelt kan styre AMG Speedshift Plus 7G-Tronic-girkassa derfra.

Alt annet enn ordinær
Det vil være et understatement å kalle Brabus B63 – 620 Widestar for brutal.

Widestar betyr nemlig at bredden på bilen er økt med 12 centimeter. Mye skyldes de brede skjermbyggerne som fortsetter langs dørene og gir bilen et relativt distinkt uttrykk.

Relativt godt dimensjonerte luftinntak sørger også for tilstrekkelig med kjøling til bremsene.

En annen detalj er de integrerte LED-lysene som lyser opp dørsidene når du låser opp bilen.

Skjermbredderne er ikke plassert der bare av estetiske årsaker. De gir også plass for noen særdeles velvoksne hjul. Du kan velge mellom spesialdesignede felger fra 20 til 23 tommer.

Det mest ekstreme alternativet er smidde 23-tommere som ifølge Brabus gir den perfekte kombinasjon mellom lettvekt og styrke.

Forbedrede kjøreegenskaper
B63 er utstyrt med Brabus eget elektronisk kontrollerte chassis, det skal kombinere komfort og sportslighet enda bedre enn hva AMG har gjort. Systemet er utviklet sammen med Bilstein, som lenge har vært en svært aktiv aktør innenfor motorsport.

Systemet inkluderer blant annet toveis justerbare støtdempere for alle hjul og kan styres via en knapp i bilen, men det kan også settes opp til selv å detektere forholdene og justere demperne etter dem.

Skreddersøm
Innvendig kan kundene selv velge mellom en rekke interiørvarianter, eller, om man har egen seddelpresse, bestille ren skreddersøm.

Brabus lokker også med at de kan tilby hud og tilbehør i det de kaller en «eksklusiv yachting-design finish». Det kommer garantert til å vekke stor oppmerksomhet neste gang du parkerer bilen nede i havna før Færder-seilasen.

Prislista til Brabus for konvertering starter på snaut 6000 euro. Regn med at det bare er starten om du først bestemmer deg.

Alt forutsetter selvsagt at du allerede har en G 63 AMG, som starter på 2.496.000 kroner her hjemme.

På den annen side, alle fortjener vel noe virkelig fint til jul.

Powered by Labrador CMS