Honda Jazz

Den er liten og snerten – og imponerende rommelig. Med Jazz viser Honda helt nye takter.

Publisert Sist oppdatert

Honda Jazz
Honda Jazz

Først publisert i BIL 7 - 2002.

Den er liten – ca 9 cm kortere enn Fiesta og 7 cm kortere enn Polo – likevel er den rommeligere. Og det er ikke bare plassen som imponerer, den har også en rekke små detaljer som gjør det enkelt å bruke plassen. Baksetet kan legges ned slik at du får flatt bagasjeromgulv helt frem til forseteryggen, det gir et bagasjerom som med baksetet nedfelt er 20 cm lengre enn konkurrentenes. Baksetet legges ned uten at du trenger å ta av hodestøtten. Dette er mulig ved at du først skyver forsetene forover. For å gjøre denne operasjonen enkelt, er det en hendel på toppen av hver av forseteryggene som frigjør forsetene. Baksetets sittepute kan også vippes opp slik at du kan bruke plassen bak forsetene til større gjenstander som du gjerne vil skal stå med støtte foran og bak.

Baksetepassasjerene har det rommelig og komfortabelt. Gulvet foran baksetet skråner og gir god støtte til bena, samtidig som du sitter høyt og har god støtte under lårene. Dette baksetet er faktisk mer komfortabelt enn i mange større biler. Foran sitter du også godt. Benplassen er god og venstrebenet som ofte har det trangt i små biler, har her god plass slik at du får en god kjørestilling. Førersetet gir god side- og lårstøtte. Setet har høyderegulering som løfter sitteputen mer i bakkant enn i forkant slik at korte sjåfører kan heve setet og både nå ned til pedalene og ha god oversikt. Førerplassen er tiltalende og velutstyrt. Jazz har blant annet original radio og klimaanlegg som standard, sammen med fire kollisjonsputer, fem trepunktsbelter, sentrallås og elektriske vindusheiser foran bidrar dette til å gi den et påkostet inntrykk.

Jazz leveres med ett motoralternativ – en 1,4-liter med 83 hk. Den er ikke blant de mest akselerasjonsvillige på lave turtall, men trekkraften er god. Det betyr at du ved normal jevn landeveiskjøring har nok krefter i femtegearet, men du vil ofte oppleve at tredjegearet er nødvendig for kvikk akselerasjon, for eksempel ved forbikjøringer. Motoren er gjerrig og vi hadde et snittforbruk i testperioden på 0,6 liter pr. mil og på langkjøring var det lett å oppnå 0,5 l/mil.

Komforten er ikke på samme nivå som Fiesta og Polo. Men det er små marginer, og Jazz er fullt ut akseptabel på dette området. Det samme er den når det gjelder kjøreegenskaper, og den elektriske servostyring er den beste i sitt slag så langt.

Honda viser at de kan bygge småbiler og jakter du på en rommelig, velutstyrt og kvikk småbil må du bare ta turen innom Honda-forhandleren.

HONDA Jazz 1.4 LS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og to ventiler og to tennplugger pr sylinder. Kompresjon: 10,8:1. Sylindervolum: 1339 ccm. Boring og slaglengde: 73 x 80 mm. Effekt: 61 kW (83 hk) v/5700 o/min. Dreiemoment: 119 Nm v/2800.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS, EBD.
Dekk: 175/65SR14.
Mål: Lengde: 383,0 cm. Bredde: 167,5 cm. Høyde: 152,5 cm. Akselavstand: 245,0 cm. Sporvidde f/b: 146,0/144,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1053 kg. Tillatt totalvekt: 1470 kg. Maks tilhengervekt: 1000 kg. Maks vogntogvekt: 2470 kg.
Bagasjerom: 380 liter (VDA).
Tankvolum: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 12,0 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 0,69 l/mil
Forbruk landevei: 0,49 l/mil
Forbruk snitt: 0,57 l/mil
CO2-utslipp: 130 g/km
Pris: kr 174.500,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS