-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Hyundai XG
For hver ny bilmodell Hyundai lanserer, blir forskjellen til europeiske biler stadig mindre.
Først publisert i BIL 6 - 1999.
Hyundai arbeider seg stadig oppover klassene i bilmarkedet. Er ikke kundene lenger fornøyd med å kjøre rundt i en Sonata, kan det koreanske merket friste med XG. Den sikter seg rett mot kundene som ønsker mer luksus.
Med sine 483 cm er XG en stor bil, men den flytter seg uanstrengt takket være V-seksere på henholdsvis 2,5 liter og 163 hester, eller 3 liter og 192 hester. Begge motorene har to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. For å øke dreiemomentet ved lave turtall, har Hyundai utstyrt motorene med variabel lengde på innsugningsrørene. Sammen med en egenutviklet automatkasse sørger begge motorene for en behagelig kjøretur. Også denne gearkassen tilbyr sjåføren å skifte gear manuelt ved å vippe spaken ut til siden og skyve den frem for å geare opp eller trekke den tilbake for å geare ned. H-Matic kaller Hyundai sitt system.
Selv om de koreanske bilprodusenten er ferske i faget i forhold til de europeiske fabrikkene, lærer de fort. Med XG har Hyundai tatt et nytt skritt fremover, men fremdeles mangler det litt før finishen på interiørdetaljer er på nivå med det beste fra Europa. Vi må imidlertid ikke glemme at prisen heller ikke er på samme nivå. "Trepanel" er standard og tar seg godt ut, setene er gode og det er en rekke holdere og rom til å legge fra seg ting i. Plassen i baksetet er god og bagasjerommet stort.
Glir av gårde
Foran er det fjærben med triangelarmer oppe og nede som sørger for at hjulene følger veien. For å gi enda mer komfortabel kjøring i lave hastigheter, sitter det en ventil i støtdemperne som varierer hardheten i dempingen. Bak er det et multilink hjuloppheng med triangelarm oppe og stående fjærben.
Bilene vi kjørte i Korea var utstyrt med en svært komfortabel og myk fjæring. Det medførte at svinger i litt stor fart ble besvart med høylytt piping fra understell og dekk. Biler som skal til Norge vil komme med en litt hardere fjæring, men fremdeles minner XG om en amerikaner, noe Hyundai tror vil passe den aktuelle kundegruppen bra. Hyundai ser for seg voksne mennesker som ønsker å oppgradere seg fra en Sonata eller annen mer ordinær bil. På det sportslige området ligger XG langt unna BMW og Audi. Dette ser Hyundai som en fordel og tror de vil trekke til seg kunder som ikke er interessert i tyske biler, selv om de har råd til en. XG er allerede på plass hos forhandlerne og noen biler har allerede funnet sine norske eiere.
DETTE ER HYUNDAI XG:
Lengde: 486,5 cm. Bredde: 182,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 275,0 cm. Bagasjevolum: 453 l. (VDA). Tankvolum: 70 liter.
De oppgitte data gjelder med manuelt gear på 2.5, automat på 3.0).
Forbruk i følge 93/116/EU.