-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hyundai XG
For hver ny bilmodell Hyundai lanserer, blir forskjellen til europeiske biler stadig mindre.
XG
XG
Først publisert i BIL 6 - 1999.
Hyundai arbeider seg stadig oppover klassene i bilmarkedet. Er ikke kundene lenger fornøyd med å kjøre rundt i en Sonata, kan det koreanske merket friste med XG. Den sikter seg rett mot kundene som ønsker mer luksus.
Med sine 483 cm er XG en stor bil, men den flytter seg uanstrengt takket være V-seksere på henholdsvis 2,5 liter og 163 hester, eller 3 liter og 192 hester. Begge motorene har to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. For å øke dreiemomentet ved lave turtall, har Hyundai utstyrt motorene med variabel lengde på innsugningsrørene. Sammen med en egenutviklet automatkasse sørger begge motorene for en behagelig kjøretur. Også denne gearkassen tilbyr sjåføren å skifte gear manuelt ved å vippe spaken ut til siden og skyve den frem for å geare opp eller trekke den tilbake for å geare ned. H-Matic kaller Hyundai sitt system.
Selv om de koreanske bilprodusenten er ferske i faget i forhold til de europeiske fabrikkene, lærer de fort. Med XG har Hyundai tatt et nytt skritt fremover, men fremdeles mangler det litt før finishen på interiørdetaljer er på nivå med det beste fra Europa. Vi må imidlertid ikke glemme at prisen heller ikke er på samme nivå. "Trepanel" er standard og tar seg godt ut, setene er gode og det er en rekke holdere og rom til å legge fra seg ting i. Plassen i baksetet er god og bagasjerommet stort.
Glir av gårde
Foran er det fjærben med triangelarmer oppe og nede som sørger for at hjulene følger veien. For å gi enda mer komfortabel kjøring i lave hastigheter, sitter det en ventil i støtdemperne som varierer hardheten i dempingen. Bak er det et multilink hjuloppheng med triangelarm oppe og stående fjærben.
Bilene vi kjørte i Korea var utstyrt med en svært komfortabel og myk fjæring. Det medførte at svinger i litt stor fart ble besvart med høylytt piping fra understell og dekk. Biler som skal til Norge vil komme med en litt hardere fjæring, men fremdeles minner XG om en amerikaner, noe Hyundai tror vil passe den aktuelle kundegruppen bra. Hyundai ser for seg voksne mennesker som ønsker å oppgradere seg fra en Sonata eller annen mer ordinær bil. På det sportslige området ligger XG langt unna BMW og Audi. Dette ser Hyundai som en fordel og tror de vil trekke til seg kunder som ikke er interessert i tyske biler, selv om de har råd til en. XG er allerede på plass hos forhandlerne og noen biler har allerede funnet sine norske eiere.
DETTE ER HYUNDAI XG:
Lengde: 486,5 cm. Bredde: 182,5 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 275,0 cm. Bagasjevolum: 453 l. (VDA). Tankvolum: 70 liter.
De oppgitte data gjelder med manuelt gear på 2.5, automat på 3.0).
Forbruk i følge 93/116/EU.