-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Hyundai satser på hybrid
Hyundai har akkurat lansert Sonata Hybrid, men det er bare første ledd i en større hybridsatsing fremover.
Hyundai skal vise frem nye Sonata Hybrid på Detroit-utstillingen midt i januar, men samtidig skal de slippe info om en ladbar hybrid-variant av Sonata.
Dessverre er ikke Sonata i modellprogrammet til Norge – vi har i40 i stedet – men en ladbar utgave kunne absolutt vært noe for oss.
Men Hyundai lover mer hybrid. På høsten skal det koreanske merket lansere en dedikert hybridmodell – sannsynligvis på størrelse med Toyota Prius. Om denne også blir ladbar er usikkert, men det kan virke som Hyundai går for en Toyota-løsning: Først «vanlig» hybrid (såkalt parallell-hybrid), deretter en ladbar utgave.
Alt hybridsnakket rundt Hyundai tar ikke bort fokuset fra hydrogenprosjektet deres. ix35 Fuel Cell er i produksjon, og så langt i år er det solgt fire stykker av den i Norge.
Lithium-polymer
Selv om vi altså må vente til Detroit-messen for å få mer info om ladbar Sonata-variant, kan vi fortelle litt om parallell-hybrid-utgaven.
En 2-liters GDI bensinmotor med 156 hestekrefter assisteres av en 52-hesters elmotor. Før kraften når bakken, går den via en sekstrinns automatgirkasse.
Under bagasjeromsgulvet har Hyundai gjemt Lithium-polymer-batteriene – uten at det skal gå utover de praktiske egenskapene i bagasjerommet.
Hyundai lover et forbruk på 0,55 liter per mil. Ikke sjokkerende lavt, men Hyundai har ikke opplyst hva slags målesyklus dette er beregnet etter, så det er vanskelig å sammenligne direkte med andre biler.
Uansett er det lov å håpe at denne teknologien finner veien til nylig ansiktsløftede Hyundai i40 også etter hvert – den forrige Sonataen var tross alt ikke så veldig ulik i40 under skallet. I enkelte markeder het den også i45.
En (etter hvert) ladbar hybrid-utgave av i40 kunne kanskje fått Hyundai-pilene i Norge til å peke oppover igjen. Salgsstatistikken til den koreanske bilgiganten har vært trist lesning de siste årene.