-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Hyundai satser på hybrid
Hyundai har akkurat lansert Sonata Hybrid, men det er bare første ledd i en større hybridsatsing fremover.
Hyundai skal vise frem nye Sonata Hybrid på Detroit-utstillingen midt i januar, men samtidig skal de slippe info om en ladbar hybrid-variant av Sonata.
Dessverre er ikke Sonata i modellprogrammet til Norge – vi har i40 i stedet – men en ladbar utgave kunne absolutt vært noe for oss.
Men Hyundai lover mer hybrid. På høsten skal det koreanske merket lansere en dedikert hybridmodell – sannsynligvis på størrelse med Toyota Prius. Om denne også blir ladbar er usikkert, men det kan virke som Hyundai går for en Toyota-løsning: Først «vanlig» hybrid (såkalt parallell-hybrid), deretter en ladbar utgave.
Alt hybridsnakket rundt Hyundai tar ikke bort fokuset fra hydrogenprosjektet deres. ix35 Fuel Cell er i produksjon, og så langt i år er det solgt fire stykker av den i Norge.
Lithium-polymer
Selv om vi altså må vente til Detroit-messen for å få mer info om ladbar Sonata-variant, kan vi fortelle litt om parallell-hybrid-utgaven.
En 2-liters GDI bensinmotor med 156 hestekrefter assisteres av en 52-hesters elmotor. Før kraften når bakken, går den via en sekstrinns automatgirkasse.
Under bagasjeromsgulvet har Hyundai gjemt Lithium-polymer-batteriene – uten at det skal gå utover de praktiske egenskapene i bagasjerommet.
Hyundai lover et forbruk på 0,55 liter per mil. Ikke sjokkerende lavt, men Hyundai har ikke opplyst hva slags målesyklus dette er beregnet etter, så det er vanskelig å sammenligne direkte med andre biler.
Uansett er det lov å håpe at denne teknologien finner veien til nylig ansiktsløftede Hyundai i40 også etter hvert – den forrige Sonataen var tross alt ikke så veldig ulik i40 under skallet. I enkelte markeder het den også i45.
En (etter hvert) ladbar hybrid-utgave av i40 kunne kanskje fått Hyundai-pilene i Norge til å peke oppover igjen. Salgsstatistikken til den koreanske bilgiganten har vært trist lesning de siste årene.