ID.1 og ID.2 kommer som VWs urbane elbiler i 2025

Med ID.Life (bildet) viste Volkswagen i fjor høst en forsmak på hvordan de tenker seg en liten, elektrisk SUV hvis lansering er framskyndet fra 2027 til 2025.

Publisert

I jakten på profitt er slett ikke den lille, elektriske bilen død. Etterspørselen selv i Europa vil vokse i takt med at strengere utslippskrav fram mot det neste tiårsskiftet nærmest gjør det umulig å selge fossile biler i flere land.

ID-Life, vist på siste høsts messe i München, peker ut noen retninger for fremtidens erstatter for Polo og bilklassen under hvor faktisk alle de tre basert rundt VW Up er elektrifiserte.

Med en lengde på 409 cm, bredde på 185 cm og høyde på 160 cm er ID.Life-konseptet i lengde og bredde på størrelse med Volkswagens minste SUV-modell i dag, T-Cross, men noe bredere

Den nye Polo-store elbilen får trolig omtrent de samme målene og vil bli bygd på en 10 cm forkortet utgave av dagens MEB-plattform. Navn som MEB Entry nevnes. MEB danner basis for ID.3, ID.5, ID.5, Cupra Born, Audi Q4 e-tron og ID.Buzz.

Og til forskjell fra de nevnte som alle i utgangspunktet er bakhjulsdrevne med hovedmotoren bak, flyttes motoren fram på de mindre bilene. Dette gjøres ikke minst for å spare penger og plass. Dessuten er det av økonomiske hensyn neppe aktuelt å utstyre de minste elbilene med firehjulsdrift.

Den kantede SUV-formen som både T-Cross og konseptet ID.Life er utstyrt med mykes sannsynligvis opp for å tiltrekkes yngre kjøpere.

Fordi det er lite å spare på reduserte motorytelser så forventes det ytelser på nivå med konseptet, altså rundt 234 hk hvilket vil gjøre den lille bilen styggrask med akselerasjon til 100 på under sju sekunder.

Batteripakke på netto 57 kWt forventes å gi rekkevidde rundt 400 km. VW ser ut til å velge en annen batterikjemisk prosess enn i ID 3, med litiumionfosfat (LFP) celler som erstatter de mer kostnadsintensive litiumion nikkel mangan kobolt (NCM) cellene som brukes i dag.

LFP-celler klarer seg uten dyre katodemetaller som nikkel, mangan og kobolt, noe som gjør dem billigere å produsere. Frem til nå har de manglet den generelle energitettheten levert av NCM-celler, og de har en tendens til å være mer utsatt for ytelsestap ved lave temperaturer.

Sittekomfort betyr mye også i små biler, mens interiøret for øvrig bygges så enkelt som mulig ved at smarttelefonen fyller bilens navni/infotainmentfunksjon.

Den Polo-store bilen får trolig navnet ID.2 og omtrent parallelt kommer det en enda mindre ID.1 bygd over samme tekniske lest som erstatter til VW Up, Skoda Citigo iV og Seat Mii.

Slik det ser ut nå legges produksjonen av VW-konsernets minste biler til Spania.

Powered by Labrador CMS