-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Rio: Rio Grande
Den nye Kia Rio tar sikte på å være størst, sterkest og samtidig mest stillegående og velutstyrt.
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Den forrige Rio var en forglemmelig bil, og kunne ikke bestemme seg for om den skulle være stasjonsvogn eller kombikupé. Den nye generasjonen Rio tar store steg frem mot teten i småbilklassen, med attraktivt design som bonus. Både utvendig og innvendig ser den moderne og sjarmerende ut.
Hyundai eier Kia, og vil at Kia-bilene skal være friskere enn tilsvarende Hyundai-modeller. Young, Sporty & Friendly er Kias slagord, og slik markedsføres merket i Norge også. Rio med utstyrsnivå EX-color og EX Sport er spesielt funky, med friske farger inne i kupeen. Men tar man bort fargeklattene er interiøret mer på det jevne.
Plassen innvendig er god, og det er ikke vanskelig å finne seg til rette bak rattet. Baksetet kan foldes frem og bakseteryggen legges ned, og begge har 60/40-deling. Men baksetet kan ikke skyves frem og tilbake, som på noen av konkurrentene som Mitsubishi Colt og Renault Modus. Materialene og finishen gir et godt kvalitetsinntrykk.
Tre motorer er tilgjengelig – en 1,5-liters dieselmotor og to bensinmotorer på 1,4 eller 1,6 liter. Alle motorene er sterke, de yter mellom 97 og 112 hester som er uvanlig i denne klassen. Det er dieselmotoren med sine 110 hestekrefter og 220 Nm som imponerer mest, den er en kraftkilde som alltid har masse krefter tilgjengelig. Motoren benytter både common rail-teknikk og variabel turbogeometri. Vi kjørte også den største bensinmotoren, som er mer enn frisk nok med sine 112 hester.
Kia har jobbet med å redusere støy og vibrasjon i Rio, og sier selv de har oppnådd klassens beste støynivå. Sånt er ikke like lett å bevise, men vi har ingen grunn til å tvile på at den er blant de mer stillegående blant småbilene. Motorenes kultiverte gange hjelper også på inntrykket av støybildet. Komforten på veien er god, og bedre enn man forventer i småbilklassen.
Rio leveres med seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, stabilitetskontroll, ABSbremser og elektronisk bremsekraftfordeler, og den er utstyrt med ventilerte bremseskiver foran og vanlige skiver bak. Ellers er automatisk klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser, setevarme foran, og masse annet snacks standard på alle modeller bortsett fra den noe spartanske innstegsmodellen LX, som kun fås med 1,4-liters motor.
Konkurrentene til Rio nøyer seg med motorer på opptil 90 hestekrefter som regel, og koster nok en del mer dersom man putter på alt det ekstrautstyret som er inkludert i prisen på Kia Rio.
Kort om bilen:
Lengde: 399 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde:147 cm. Akselavstand: 250 cm. Bagasjeromvolum: 270 liter (VDA). Tankvolum: 45 liter.