Renault Mégane

To tilskudd til Mégane-familien kommer snart til Norge. Den ene høyst ordinær, den andre ekstraordinær. Renault Mégane Scénic er den sistnevnte. Det er en av de første nye fleksibilene – for stor til å kalles stasjonsvogn, for liten til å være flerbruksbil – men med appell til barnefamiliene.

Publisert
PRØVEKJØRT: To tilskudd til Mégane-familien kommer snart til Norge. Den ene høyst ordinær, den andre ekstraordinær. Renault Mégane Scénic er den sistnevnte. Det er en av de første nye fleksibilene – for stor til å kalles stasjonsvogn, for liten til å være flerbruksbil – men med appell til barnefamiliene.

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Definisjonen på en flerbruksbil inkluderer gjerne at bilen skal ha plass til 6–7 passasjerer. Det har ikke Scénic. Den har til gjengjeld mer plass enn stasjonsvogner som er en halv meter lengre og en fleksibilitet som ingen stasjonsvogn på dagens marked kan vise til – og ikke minst en tiltalende prislapp. Når Renault Mégane Scénic 1.6 kommer til Norge på tidlig på vinteren, skal prislappen lyde 199.000 kroner.

Før vi går løs på de fleksible detaljene som gjør at Scénic skiller seg ut i mengden, er det verdt å notere seg to forhold. For det første er bilen 413 cm lang, like lang som Mégane kombikupé. Den er imidlertid omlag 20 cm høyere og har et bagasjevolum på 410 liter. Det er nettopp utnyttelsen av høyden som sørger for de fleksible løsningene. Her har Renault lange tradisjoner innen det de kaller monospace-biler. Fritt oversatt kan det defineres som et konsept der bilens kupé og bagasjerom er integrert i en enhet. Allerede i 1984 introduserte Renault Espace, en modell som dannet skole for det vi i dag kjenner som flerbruksbiler.

For passasjerene i forsetet byr ikke Scénic på store forskjeller fra de andre modellene i Mégane-familien. Naturlig nok sitter man noe høyere og med rettere rygg. Da passer også det litt flatt plasserte rattet i serien bedre her enn hos noen av familiemedlemmene. Fordi setene er plassert høyere enn i en vanlig sedan eller kupé, er det også svært enkelt å komme inn og ut av bilen. Du setter deg rett inn uten å måtte bøye deg ned og passe hodet. I baksetet er det like enkelt å komme seg inn og ut. Også her er seteryggene relativt rette, hvilket nok en gang gjør det enklere å utnytte bilens lengde. Men det er ikke det mest oppsiktsvekkende.

Fleksibel og praktisk
De tre baksetene kan justeres separat i lengderetning. De ytterste setene kan justeres +/- 5 cm, mens midtsetet kan justeres +/- 7 cm. Dermed får 3 passasjerer god plass i bredden, for eksempel ved å justere midtsetet noe lengre frem enn yttersetene. De tre setene er også utformet likt slik at barna ikke lenger slåss om å ikke sitte i midten bak der det gjerne er en ukomfortabel kul. Barna – eller hvem som nå måtte sitte i baksetet – har dessuten tre stuerom til leker, blader eller andre småting i gulvet foran seg.

Seteryggene kan felles ned separat, eller vippes helt frem for å få maksimal lengde på bagasjeromsgulvet. Som en liten ekstra detalj er baksiden av det midtre setet utstyrt med et lite bord med to koppholdere. Dersom behovet er til stede, kan dessuten denne bakseteryggen utstyres med et lite kjøleskap! Bagasjerommet er utstyrt med et stivt deksel. Dette dekselet kan oppbevares flatt på gulvet, det kan stå i midten med last både over og under eller det kan fungere som en tildekning ved å plasseres på toppen.

Den ekstremt gode utnyttelsen av en bil som tross alt bare er litt over fire meter lang, kombinert med en enestående fleksibilitet, gjør Scénic til en interessant bil. Scénic er tilsynelatende konstruert for å frakte passasjerer og bagasje, ikke bare for å frakte sjåføren.

Mégane Classic
Mégane Classic er den lite oppsiktsvekkende sedanutgaven i Mégane familien og er unektelig den av de til nå introduserte modellene som skiller seg minst ut i mengden. Den er med sine 440 cm hele 27 cm lengre enn kombikupéen.

Den ekstra lengden kommer i form av et stor overheng bak – i alle fall sammenlignet med de andre bilene i serien. Innvendige kupémål er som for kombikupéen, men bagasjerommet er betydelig større. Med 510 liters volum plasserer Classic seg et hestehode foran sine konkurrenter, faktisk er det større volum enn på mange stasjonsvogner som er enda noen centimeter lengre.

Classic og Scénic bringer henholdsvis det meste trauste og det mest innovative inn i Mégane-familien, som nå etterhvert teller 4 medlemmer. Flere er på vei, blant annet en "vanlig" stasjonsvogn. Den vil neppe mange ha særlig bruk for når Renault kan tilby Scénic med en pris som bare ligger 25.000 over kombikupéen.

DETTE ER RENAULT MÉGANE SCÉNIC/CLASSIC:

Powered by Labrador CMS