-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scenic Pluss, Mégane Plus
Nå er de siste Mégane-brikkene på plass. Lang Scenic og kjapp Mégane hatch gjør familien komplett. Øke Méganesalget særlig gjør de nok ikke, men de vil garantert øke Mégane-interessen.
Først publisert i Bil 5 - 2004.
Det er alltid morsomt å kjøre på racerbane. Men med mindre man får kjørt seg inn ordentlig er man som regel mer opptatt av egne prestasjoner enn av bilens. Derfor er det uendelig meget mer verdifullt å sitte på med en som virkelig kan både bane og bil.
Dominique Huet jobber hos Renault-Sport og har vært prosjektansvarlig for Renault Mégane RenaultSport (som den så kjekt heter, RenaultSport er nemlig et eget merkenavn. Da er engelskmennene smartere, de kaller den ganske enkelt Mégane 225, oppkalt etter hestekreftene). Når han sitter der med kontraen og kaldt og rolig forteller om hvordan han har flyttet opphengningspunktene, og hvor krengningsaksen ligger nå, og om hvordan han ønsket å gjøre styringen mindre følsom for dreiemomentendringer merker du hva han forteller deg, selv om du sitter ved siden av.
Imponerende.
På landeveien opptrer andre fenomener som også imponerer, men som vi klarer å oppdage ved egen hjelp. Førsteklasses karosserikontroll for eksempel med en førsteklasses demping og allikevel komfort i bøtter og spann. Glimrende bremser med hardware fra Brembo og velmodulerende software fra Renault. En sekstrinns gearkasse, hentet fra delelageret til Nissan, som er så presis at her opptrer ikke noe ønske om å bytte den ut med F1-type skift, med spaker på rattet.
Men det mest imponerende er selvfølgelig motoren. 2-liters turbomotoren som gir 165 hester i en Laguna har nå fått masse ny innmat og gir 225 hestekrefter, tilsynelatende fullstendig avslappet og uten antydning til hysteri. Det hele satt sammen ved den gamle Alpine-fabrikken i Dieppe, der man fremdeles snakker håndarbeid. Dit fraktes altså 3- og 5-dørs råbyggene fra Mégane-fabrikken 1000 km unna i Spania, for å bygges opp til noe som slett ikke ser for dramatisk ut. Innvendig er mangelen på spesialfølelse faktisk litt skuffende, det holder liksom ikke med oransje sikkerhetsseler. Utvendig er den også diskret, her er det ikke snakk om boling, som hos en Focus RS for eksempel. Masse luftinntak foran og diskrete ovale rør bak er nesten det eneste som forteller at dette går fort.
La det også være nevnt at samtidig som vi dro Albi-banen rundt (det har aldri vært kjørt Formel 1 der, bare nesten) sto det også noen Grand Scenic og ventet på oss. Med fem cm lengre akselavstand og 23 cm større lengde har de klart å få inn en tredje seterekke som faktisk virket ganske brukbar, men folk på 180 vil nødig tilbringe alt for mye av ungdommen sin der. De fleste vil vel anse den økte bagasjeplassen som en større bonus enn flere sitteplasser.
De bilene vi kjørte med var utstyrt med 1.9 DCi motoren, sannsynligvis den vi ville valgt dersom vi skulle kjøpt denne bilen. Men kunne vi valgt videre hadde vi jommen bestilt styringen og girkassen fra Sportsutgave. Seks-trinneren i Scenicen er hakkete og den elektriske servostyringen er alt for lett og selv-sentrerer uten noen overbevisende følelse.
På den annen side sitter vi glimrende og er omgitt av nydelige materialer og kule farger, interiørt må dette være en av de beste MPVene i bransjen. At den utvendige designen ikke er fullt så heldig, det ser ut som om den opprinnelige bare er forlenget bakover, uten tanke på å ta seg ut.
Dermed finnes også Scenic i syv-seters utgave, og Espace blir kanskje mindre aktuell?
RENAULT MÉGANE RENAULTSPORT:
Motor: 1998 ccm rekkefirer med turbo, 165 kW (225 hk) v/5500 o/min, 300 Nm v/3000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH:423 x 177 x 144 cm.
Akselavstand: 262,5 cm.
Egenvekt: 1355 kg (1375 kg 5-dørs).
Dekk: 225/40R18.
Bagasjerom: 330 liter.
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 6,5 sek.
Toppfart: 236 km/t
Forbruk blandet kjøring: 8,8 l/mil
CO2-utslipp: 209 g/km
Konkurrenter: Ford Focus RS, Honda Civic Type-R, Subaru Impreza WRX.
RENAULT GRAND SCENIC:
Motorer som i Scenic
Mål og vekt: LxBxH: 449,3 x 181,0 x 163,6 cm.
Akselavstand: 273,6 cm.
Egenvekt: 1445 – 1535 kg.
Bagasjerom: 550 liter (200 liter 7-seter) VDA.
Tankvolum: 60 liter.
Konkurrenter: Volkswagen Touran, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso.